- Rada gminy zamierza podjąć uchwałę w sprawie dotacji dla stowarzyszenia w celu promocji historycznej miasta. Dotąd nie podjęto żadnej uchwały o zasadach udzielania dotacji na inne zadania niż wynikające z ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a to zadanie tak trzeba zakwalifikować. Czy będzie to zgodne z prawem ? I jakie będą ewentualnie negatywne skutki podjęcia takiej uchwały?
Analiza zapytania wymaga odniesienia się do przepisów ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. W art. 221 tej ustawy ustawodawca postanowił, że podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. W ust. 2 postanowiono, że zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a jeżeli dotyczy ono innych zadań niż określone w tej ustawie – na podstawie umowy jednostki samorządu terytorialnego z podmiotem, o którym mowa w ust. 1.
Z kolei z ust. 3 wynika, że tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2 (czyli inne niż w ww. ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie), sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia.
Czytaj też:
Uchwała dotacyjna: organ nie może wychodzić poza upoważnienie ustawowe