Prawo miejscowe - akt skierowany do nieograniczonego kręgu odbiorców

Nie każda uchwała rady gminy dotycząca organizacji jednostki gminnej jest prawem miejscowym. Sam fakt, iż dana jednostka wykonuje zadania skierowane na zewnątrz, wobec osób objętych jej działaniem, nie przesądza o zewnętrznym charakterze statutu.

Publikacja: 08.11.2016 01:00

Prawo miejscowe - akt skierowany do nieograniczonego kręgu odbiorców

Foto: 123RF

Problem

Rada gminy zamierza podjąć uchwałę w sprawie statutu jednostki gminnej. Czy należy przyjąć, że taki statut jest automatycznie aktem prawa miejscowego?

Co mówią przepisy

Typy aktów prawa miejscowego stanowionych przez gminę oraz wymaganą w związku z tym procedurę określono w art. 40-42 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.). W myśl art. 40 ust. 1 u.s.g. na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy. Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 40 ust. 2 u.s.g. organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:

- wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych (np. sołectw, dzielnic),

- organizacji urzędów i instytucji gminnych,

- zasad zarządu mieniem gminy, a także

- zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

W zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących rada gminy może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego (art. 40 ust. 3 u.s.g.). Zasadą jest, że akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały (art. 41 ust. 1 u.s.g.). W przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może jednak wydać wójt, w formie zarządzenia, z tym, że takie zarządzenie podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji rady gminy (art. 41 ust. 2-3 u.s.g.).

Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (dalej u.o.n.). Przewidziano w niej, że akty prawa miejscowego stanowione przez organ gminy ogłasza się w wojewódzkim dzienniku urzędowym (art. 13 pkt 2 u.o.n.). Zgodnie z art. 4 u.o.n. zasadą jest, że akty normatywne, zawierające przepisy powszechnie obowiązujące, ogłaszane w dziennikach urzędowych wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia, a przepisy porządkowe – po upływie 3 dni od dnia ich ogłoszenia.

podstawa prawna: art. 40-42 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 446 ze zm.),

podstawa prawna: art. 4, art. 13 pkt 2 ustawy z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 296 ze zm.).

Prawnik wyjaśnia

Anna Puszkarska Radca prawny

W orzecznictwie podkreśla się wymóg generalnego i abstrakcyjnego charakteru norm zawartych w aktach prawa miejscowego. Akty kierownictwa wewnętrznego, pozbawione charakteru powszechnie obowiązującego, nie mają statusu aktów prawa miejscowego. Decyduje o tym treść danego aktu, a nie jego nazwa.

Generalno-abstrakcyjny charakter

Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi np. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 lutego 2016 r. (sygn. II OSK 1572/14, LEX nr 2037405), akty prawa miejscowego powinny zawierać normy o charakterze dostatecznie ogólnym oraz abstrakcyjnym i wyznaczać sposób zachowania się rodzajowo określonych adresatów w sytuacjach przewidzianych w tych normach, które nie konsumują się w razie ich zastosowania oraz obowiązują do czasu utraty przez nie mocy obowiązującej w przypadkach określonych w ustawie lub w nich samych (w przeciwieństwie do tzw. aktów jednostkowych). Cechą wyróżniającą akty prawa powszechnie obowiązującego jest to, że ich postanowienia mogą rzutować na realizację publicznych praw podmiotowych oraz stanowić podstawę decyzji wobec obywateli i innych podmiotów.

Akt normatywny powszechny jest skierowany do nieograniczonego kręgu podmiotów. Cechy tej nie posiadają akty prawa skierowane wyłącznie do jednostek organizacyjnie podporządkowanych lub podległych podmiotowi który je tworzy (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 3 lutego 2015 r., sygn. IV SA/Gl 527/14, LEX nr 1650080). Akty prawa miejscowego muszą być wydawane wyłącznie w oparciu o wyraźne upoważnienie ustawowe i to tylko w granicach zakreślonych w tym upoważnieniu. Ustawowe upoważnienie do wydania aktu prawa miejscowego nie może opierać się na domniemaniu objęcia jego zakresem materii w nim niewymienionych. Niedopuszczalne jest stosowanie w tym zakresie wykładni rozszerzającej, czy celowościowej. Nie jest dopuszczalne domniemanie kompetencji prawodawczych (wyrok WSA w Poznaniu z 24 kwietnia 2013 r., sygn. IV SA/Po 116/13, LEX nr 1317322).

Statut gminnej jednostki

W wyroku NSA z 20 marca 2009 r. (sygn. II OSK 1526/08, NZS 2009/6/107) stwierdzono, że u.s.g. jednoznacznie określa katalog gminnych aktów prawa miejscowego, stanowiąc, że gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie: wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych, organizacji urzędów i instytucji gminnych, zasad zarządu mieniem gminy oraz zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Ustawa ustrojowa wskazuje zatem, które uchwały rady gminy, normujące organizację gminnych jednostek organizacyjnych, mają rangę prawa miejscowego. Uchwała rady gminy regulująca organizację takiej jednostki w drodze nadania jej statutu i określenia jego treści ma normatywny charakter jako akt prawa miejscowego, podlegający publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym w sytuacji, gdy adresatami norm ujętych w statucie gminnej jednostki nie są wyłącznie podmioty wewnętrzne, usytuowane w ramach powołanej do życia struktury administracji publicznej, lecz również określona społeczność lokalna.

W wyroku WSA w Opolu z 21 kwietnia 2009 r. (sygn. II SA/Op 58/09, LEX nr 514923) zaakcentowano zróżnicowany charakter prawny aktów nazywanych statutami, wśród których jedne są aktami prawa miejscowego, inne - aktami indywidualno-abstrakcyjnymi, a jeszcze inne - aktami prawa wewnętrznego. W wyroku tym przyjęto, że sam fakt, iż dana jednostka wykonuje zadania skierowane na zewnątrz, wobec osób objętych jej działaniem, nie przesądza o zewnętrznym charakterze statutu. Jeśli uchwała zawiera wyłącznie zapisy regulujące przedmiot działania danej jednostki, jej strukturę organizacyjną oraz gospodarkę finansową, które nie są skierowane na zewnątrz, to statut jest aktem kierownictwa wewnętrznego. Skoro nie nakłada on obowiązków ani nie przyznaje praw nieokreślonemu kręgowi adresatów, nie posiada charakteru aktu prawa miejscowego.

W wyroku NSA z 3 marca 2010 r. (sygn. II OSK 2058/09, OwSS 2010/3/65-72) wypowiedziano się przeciwko rozszerzającej interpretacji pojęcia: urzędy i instytucje gminne, zawartego w art. 40 ust. 2 pkt 2 u.s.g. Podkreślono, że urzędy i instytucje nie mogą być uznane za jedyne formy organizacyjne wykonywania zadań gminy. Kategoria form organizacyjnych wykonywania zadań gminy jest bowiem znacznie bardziej zróżnicowana. Wykładnia prowadząca do obejmowania mianem instytucji wszystkich pozostałych (poza urzędami) gminnych jednostek organizacyjnych jest nieuprawniona i idzie zbyt daleko.

W wyroku tym uznano za błędną wykładnię, która prowadzi do nadania statutowi gminnej jednostki organizacyjnej charakteru aktu prawa miejscowego powszechnie obowiązującego w sytuacji, gdy statut ten jest aktem normatywnym o charakterze wewnętrznym i nie ma charakteru generalnego, a usługi świadczone przez tę jednostkę mają charakter wewnętrzny, a nie powszechny.

Problem

Rada gminy zamierza podjąć uchwałę w sprawie statutu jednostki gminnej. Czy należy przyjąć, że taki statut jest automatycznie aktem prawa miejscowego?

Pozostało 98% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona