Przepisy ustawy o służbie cywilnej nie regulują warunków cofnięcia zgody na dodatkowe zatrudnienie czy wykonywanie zajęć zarobkowych. Brak jest, zatem wyraźnej podstawy prawnej do takiego działania pracodawcy. Nie przesądza to jednak, że w niektórych okolicznościach podjęcie takiej decyzji przez pracodawcę może być uzasadnione. Będzie tak na przykład w sytuacji, gdy okoliczności, na których zgoda została oparta uległy zmianie albo wówczas, gdy dodatkowego zatrudnienia (wykonywania zajęć zarobkowych) członka korpusu sc nie można się pogodzić z jego obowiązkami wynikającymi z ustawy. A także w sytuacji, gdy te dodatkowe aktywności podważają zaufanie do służby cywilnej. Zarówno, bowiem wydanie zgody jak i jej cofnięcie nie należy do swobodnego uznania dyrektora generalnego urzędu (nie ma charakteru stricte uznaniowego).

Tego typu decyzje zawsze muszą mieć jednak charakter indywidualny. Pogląd taki wyraziła Krajowa Izba Radców Prawnych (KIRP) w piśmie skierowanym do Szefa SC z 10 kwietnia 2015 r. dotyczącym zarządzenia wydanego przez dyrektora generalnego Ministerstwa Finansów z 25 lipca 2014 r. nr 24/BGD/2014 w sprawie podejmowania dodatkowego zatrudnienia lub zajęć zarobkowych przez członka korpus sc zatrudnionych w MF. Zarządzeniem tym unieważnione zostały wszystkie wydane wcześniej tego typu zgody (w tym zgody wydane radcom prawnym).

KIRP powołała się w nim m.in. pismo Departamentu SC z 2 grudnia 2009 r., w którym departament ten podkreślił, iż nałożenie na członków korpus sc obowiązku uzyskania zgody na podjęcie dodatkowego zatrudnienia nie należy do swobodnego uznania dyrektora generalnego urzędu. Oznacza to, że w przypadku, gdy dodatkowe zatrudnienie nie koliduje z określonymi konstytucyjnie zadaniami sc tj. nie narusza rzetelności, bezstronności i neutralności politycznej służby cywilnej brak jest podstaw do niewyrażenia zgody na podjęcie dodatkowego zatrudnienia lub zajęć zarobkowych.

podstawa prawna: Art. 80 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1345 ze zm.)