fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Ubezpieczenia

Innowacje wkraczają do ubezpieczeń

Trzeba wyjść od potrzeb klienta, a nie patrzeć, czy produkt jest dochodowy – uważają przedstawiciele firm ubezpieczeniowych.
Branża ubezpieczeniowa uchodzi za konserwatywną, w przeciwieństwie do branży bankowej, która jest bardzo innowacyjna. W trakcie V Kongresu Polskiej Izby Ubezpieczeń przedstawiciele towarzystw zastanawiali się, jak wprowadzić innowacje do ubezpieczeń.
- Innowacyjne rozwiązania mBank jednymi z najnowocześniejszych w Europie, nawet kopiowane – powiedział Jean-Francois Gasc, dyrektor zarządzający globalnej praktyki doradztwa strategicznego dla ubezpieczeń, Accenture.
Dyskutanci zgodzili się co do tego, że bankom jest łatwiej wprowadzać innowacje technologiczne, gdyż mają codzienny kontakt z klientem, a z ubezpieczycielem klient ma kontakt raz do roku. Banki mają dużo większy apetyt na ryzyko, inaczej taki mBank by się w Polsce nie zdarzył. Branża ubezpieczeniowa daje największe zwroty akcjonariuszom, bo spółki wypłacają wysokie dywidendy. Tymczasem w bankach było dużo zatrzymywania kapitału i przeznaczania go na inwestycje, co ma przełożenie na to, co dzieje się z innowacjami. Bankowość dorobiła się sprawdzonych modeli biznesowych, takich jak bank directowy. W ubezpieczeniach funkcjonują na razie fragmentaryczne pomysły dla konsumenta
Ubezpieczyciele dostrzegają konieczność zmiany w podejściu do klientów.
- Nie powinniśmy myśleć o ubezpieczeniach jako o produktach, które musimy sprzedać, bo tego klient nie kupi. Musimy patrzeć, jak żyje klient i pomóc mu w życiu – Agnieszka Wrońska, prezes Link4.
Otwarcie się na ryzyko i tolerancja na błędy to zdaniem Wojciecha Sassa, prezesa Nationale Nederlanden największe bariery w innowacjach w ubezpieczeniach na życie.
- Trudno zassać start-upy do naszego modelu biznesowego – przyznał Wojciech Sass. Mimo tego środowisko ubezpieczeniowe deklaruje, że nie tylko nie obawia się start-upów, ale też mocno wchodzi w nimi w kooperację. Tyle że w Polsce jest zaledwie kilka firm insurtech. Ubezpieczyciele mogą się uczyć od start-upów podejścia do innowacji.
- Firmy insurtech znajdują jeden problem i na nim się skupiają i jak ten jeden problem rozwiążą, to dopiero rozszerzają zakres działania. A w organizacjach dominuje podejście żeby od razu zmieniać i unowocześniać całość - zauważyła Dorota Zimnoch, ekspertka branży FinTech i InsurTech, The Heart Warsaw.
Od innowacji nie da się uciec, a rynek będzie coraz bardziej inspirowany rozwiązaniami przychodzącymi od klientów. Tymczasem zbliżające się wejście w życie unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) wymusza rozsądne podejście do wprowadzania nowych rozwiązań.
- Zanim wprowadzicie innowacje, musicie przeanalizować setki aktów prawnych – ostrzegł dr Maciej Kawecki, doradca w Gabinecie Politycznym Ministra Cyfryzacji. - Trzeba wypracować rozwiązania, chroniące prawa osób, których dane dotyczą i równocześnie chroniące interesy ubezpieczycieli – dodał Kawecki.
Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA