Co robić, kiedy auto nie nadaje się już do naprawy - problem ze zdefiniowaniem szkody całkowitej

Od lat problemem pozostaje zdefiniowanie w prawie o ruchu drogowym technicznej szkody całkowitej pojazdu.

Publikacja: 02.04.2021 07:25

Co robić, kiedy auto nie nadaje się już do naprawy - problem ze zdefiniowaniem szkody całkowitej

Foto: Adobe Stock

Czym jest szkoda całkowita pojazdu? – pytają ministra infrastruktury posłowie w interpelacji. Jest odpowiedź: prawo nie definiuje, kiedy uszkodzony pojazd nie kwalifikuje się do naprawy i powinien być trwale wycofany z eksploatacji. Wiceminister Rafał Weber dostrzega potrzebę opracowania kompleksowych regulacji mających na celu określenie zasad postępowania z pojazdami uszkodzonymi w ramach tzw. szkody całkowitej.

Czytaj też: Problem ze szkodą całkowitą

– Likwidację szkód komunikacyjnych i napraw powypadkowych regulują przepisy związane z działalnością zakładów ubezpieczeniowych i znajdują się we właściwości ministra finansów – zauważa.

Według niego na gruncie przepisów ubezpieczeniowych zasadne byłoby włączenie w proces likwidacji szkody komunikacyjnej i napraw powypadkowych rzeczoznawców samochodowych.

– Uznawanie w tych postępowaniach ekspertyz rzeczoznawców samochodowych dotyczących kwalifikacji uszkodzonego pojazdu jako odpadu pozwoliłoby na skuteczne wyeliminowanie z ewentualnej naprawy i jego dalszej eksploatacji, a w konsekwencji na uniknięcie obchodzenia przepisów i dokonywania ponownej sprzedaży „wraków" z dowodami rejestracyjnymi – uważa wiceminister Weber. Prowadzone rozmowy nie przełożyły się jednak na konkretne propozycje zmian legislacyjnych. Wiceminister deklaruje: – Mając na względzie konieczność ograniczenia szarej strefy w obrocie pojazdami powypadkowymi i poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, resort deklaruje wsparcie podjętych przez Ministerstwo Finansów prac legislacyjnych, zmierzających do uregulowania roli rzeczoznawców samochodowych w postępowaniach z pojazdami uszkodzonymi w ramach tzw. szkody całkowitej.

Eksperci podpowiadają: szukając używanego auta, nie należy z góry skreślać tych po szkodzie całkowitej. Likwidacja szkody według procedur i przy wykorzystaniu nowych części w zasadzie przywraca samochód do stanu sprzed wypadku. Niektóre części w używanym aucie mogą być nawet fabrycznie nowe. Dotyczy to chociażby napraw z wymianą uszkodzonych reflektorów. Jeśli mamy pełną, udokumentowaną historię szkody całkowitej bądź częściowej i jej likwidacji, nie kupujemy auta w ciemno.

Czym jest szkoda całkowita pojazdu? – pytają ministra infrastruktury posłowie w interpelacji. Jest odpowiedź: prawo nie definiuje, kiedy uszkodzony pojazd nie kwalifikuje się do naprawy i powinien być trwale wycofany z eksploatacji. Wiceminister Rafał Weber dostrzega potrzebę opracowania kompleksowych regulacji mających na celu określenie zasad postępowania z pojazdami uszkodzonymi w ramach tzw. szkody całkowitej.

Czytaj też: Problem ze szkodą całkowitą

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów