Rusza największa inwestycja nad Bałtykiem

W najbliższy piątek podpisana zostanie umowa z wykonawcą przekopu przez Mierzeję Wiślaną, zapowiedział Marek Gróbarczyk minister gospodarki morskiej i żeglugi.

Aktualizacja: 01.10.2019 09:01 Publikacja: 01.10.2019 08:45

Mierzeja Wiślana

Mierzeja Wiślana

Foto: Fotorzepa/Jakub Dobrzyński

Umowa to efekt rozstrzygniętego pierwszego z trzech przetargów na wykonanie inwestycji wartej około 2 mld zł. Chodzi o budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej. A także kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć plus stanowiska oczekiwania na wpłyniecie do kanału od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego. Umowa obejmuje też budowę sztucznej wyspy na Zalewie.

Wykonawcą jest konsorcjum belgijsko-polskie N.V.Besix SA, NDI SA oraz NDI sp. z o.o. Złożyło ono najkorzystniejszą ofertę. Cena za wykonanie prac wynosi ponad 992,27 mln zł.

Druga część przetargu zostanie ogłoszona jeszcze tej jesieni. Zwycięzca wykona potrzebne roboty na rzece Elbląg - obudowę brzegów i pogłębienie. Ostatni przetarg jest zaplanowany za 1,5-2 lata i obejmie prace przy pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym. Pierwsze statki popłyną kanałem w 2022 r.

Wciąż nie wiadomo skąd wziąć 150 mln zł potrzebne na pogłębienie kanału do portu w Elblągu. Bez pogubienia do 5 m, duże barki z kontenerami nie dopłyną do portu, co postawi pod znakiem zapytania opłacalność całej inwestycji. Jak informuje TVN24 rząd skłonny jest wspomóc samorząd potrzebnymi pieniędzmi w zamian za np. udziały w porcie.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1,3 km długości, 80 m szerokości i 5 metrów głębokości. Przekop zostanie wykonany w miejscu zwanym Nowy Świat, znajdującym się między wioskami Skowronki a Przebrno. To tereny należące do skarbu państwa.

Przerzucone nad nim dwa mosty zwodzone umożliwią płynny ruch statków, jachtów i barek przez mierzeję. Właśnie korków i odcięcia od świata obawiali się najwięksi przeciwnicy inwestycji - władze Krynicy Morskiej.

Kanał otworzy Zalew Wiślany na świat i zniesie monopol Rosji na żeglugę po Zalewie. Wzrośnie znaczenie gospodarcze tego rejonu. Nowa droga wodna ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek polskich i zagranicznych o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m. Dzięki temu, jak szacują władze, w elbląskim porcie zatrudnienie ma znaleźć dodatkowe 3 tysiące pracowników. Nowa droga wodna da też swobodę żeglugi do pozostałych portów Zalewu Wiślanego - Suchacza, Tolkmicka, Fromborka, będących portami Unii Europejskiej. Europejscy i nie tylko żeglarze czekają niecierpliwie na otwarcie kanału. Zalew Wiślany wzbudza ogromne zainteresowanie, jest, bowiem jednym nieznanym międzynarodowej społeczności żeglarskiej akwenem na Bałtyku.

Droga do portów Trójmiasta z Elbląga skróci się o ponad 90 km. Szacunki wskazują, iż przeładunki w elbląskim porcie powinny wzrosnąć z obecnych 0,5 mln ton rocznie do 3,5 mln ton po wybudowaniu kanału.

O skomplikowaniu inwestycji świadczy fakt, że dokumentacja inwestycji liczy 3286 stron oraz kilkanaście postępowań administracyjnych.

Umowa to efekt rozstrzygniętego pierwszego z trzech przetargów na wykonanie inwestycji wartej około 2 mld zł. Chodzi o budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej. A także kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć plus stanowiska oczekiwania na wpłyniecie do kanału od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego. Umowa obejmuje też budowę sztucznej wyspy na Zalewie.

Wykonawcą jest konsorcjum belgijsko-polskie N.V.Besix SA, NDI SA oraz NDI sp. z o.o. Złożyło ono najkorzystniejszą ofertę. Cena za wykonanie prac wynosi ponad 992,27 mln zł.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił