Noblistka pokazuje walkę z chaosem

Premierę „Biegunów" noblistki w reżyserii Michała Zadary ze stołecznego Teatru Powszechnego będzie można obejrzeć w sieci 30 stycznia.

Publikacja: 27.01.2021 21:00

Reżyser Michał Zadara (z lewej) podczas próby, w reżimie sanitarnym

Reżyser Michał Zadara (z lewej) podczas próby, w reżimie sanitarnym

Foto: materiały prasowe

Powszechny staje się też teatralnym domem noblistki. W repertuarze ma „Księgi Jakubowe" w reżyserii Eweliny Marciniak, których nową wersję przygotowuje właśnie w Thalia Theater w Hamburgu, zaś w grudniu odbyły się wstępne pokazy „Biegunów".

Reżyser Michał Zadara wraz z Barbarą Wysocką zaadaptował zbiór pozornie niezwiązanych ze sobą opowieści, zarówno współczesnych, jak i historycznych. Tokarczuk obserwuje ludzi w ruchu oraz ludzi dążących do unieruchomienia życia przez odwieczną praktykę mumifikacji ciał. Koprodukcja z krakowską Łaźnią Nową została pokazana online na Festiwalu Boska Komedia. Olga Tokarczuk oglądała ją w nieskończonej formie.

– Na festiwalowym pokazie warsztatowym, do którego podeszłam dosyć ufnie, ponieważ znam Michała Zadarę i znam jego twórczość, widziałam rzeczy, które robił. – mówiła Tomaszowi Domagale noblistka dla Boska Komedia TV. – Miałam wrażenie, że to jest reżyser, który zawsze z odpowiedzialnością i uwagą odnosi się do tekstu i to już mi dało pewnego rodzaju spokój. Powiem szczerze, że się nie rozczarowałam (...) rozpoznawałam swój tekst. A mało tego – i to jest wartość dodana tego wszystkiego – widziałam, że tekst jest umieszczony w nie do końca dla mnie oczywistych kontekstach.

Olga Tokarczuk określiła to następująco: „To jest to, co dla pisarki zdarza się, kiedy ma do czynienia z dobrą krytyką: krytyk potrafi odsłonić te rzeczy, których sama autorka nie jest świadoma albo czego nie zauważyła".

– Widziałam, jak Michał bardzo szczegółowo i dogłębnie pracuje z tekstem – powiedziała pisarka. – Jego praca polega na niezwykle uważnym, głębokim, kontekstowym czytaniu mojego tekstu, jako tekstu zanurzonego głęboko w kulturę i niejako „ulinkowionego". (...) Poszerzał także moją świadomość jako autorki, za co powinien dostać szóstkę.

– Olga Tokarczuk opisała życie, które daje szansę na uchwycenie sensu, ale ta szansa znika, i znowu topimy się w chaosie – mówi reżyser. – Ale jednak ta szansa była, i nas dalej prowadzi przez chaos, z nadzieją, że gdzieś, na końcu pielgrzymki, znajdziemy odpowiedzi.

Obsada: Sylwia Achu (gościnnie, Akademia Teatralna w Warszawie), Arkadiusz Brykalski, Mamadou Góo Bâ, Wiktor Loga-Skarczewski, Karina Seweryn, Ewa Skibińska, Barbara Wysocka.

Transmisja na żywo premiery 30 stycznia 2021 r. na platformie www.vod.powszechny.com.

Powszechny staje się też teatralnym domem noblistki. W repertuarze ma „Księgi Jakubowe" w reżyserii Eweliny Marciniak, których nową wersję przygotowuje właśnie w Thalia Theater w Hamburgu, zaś w grudniu odbyły się wstępne pokazy „Biegunów".

Reżyser Michał Zadara wraz z Barbarą Wysocką zaadaptował zbiór pozornie niezwiązanych ze sobą opowieści, zarówno współczesnych, jak i historycznych. Tokarczuk obserwuje ludzi w ruchu oraz ludzi dążących do unieruchomienia życia przez odwieczną praktykę mumifikacji ciał. Koprodukcja z krakowską Łaźnią Nową została pokazana online na Festiwalu Boska Komedia. Olga Tokarczuk oglądała ją w nieskończonej formie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Teatr
Łódzki festiwal nagradza i rozpoczyna serię prestiżowych festiwali teatralnych
Teatr
Siedmioro chętnych na fotel dyrektorski po Monice Strzępce
Teatr
Premiera spektaklu "Wypiór", czyli Mickiewicz-wampir grasuje po Warszawie
Teatr
„Równi i równiejsi” wracają. „Folwark zwierzęcy” Orwella reżyseruje Jan Klata
Teatr
„Elisabeth Costello” w Nowym Teatrze. Andrzej Chyra gra diabła i małpę