Decyzja, żeby Prospera grała kobieta, nie jest zaskakująca na tle tego, co się dzieje na świecie i w teatrze, chociaż nawet jeśli kobiety obsadzane są w rolach władców, grające je aktorki często stosują się do schematów męskich zachowań. Chciałem z innej, niż męska perspektywy spojrzeć na kwestię władzy, również władzy człowieka nad światem. Nawet trudno sobie dziś wyobrazić, by Prospera nie grała kobieta, zwłaszcza w odniesienia do tradycji szekspirowskiej, która jest związana z wykluczaniem kobiet poprzez granie ich przez mężczyzn. Myślę więc, że jest to zabieg konieczny. Teatr musi w naturalny sposób odreagować czasy dyskryminacji kobiet, oddać im należne miejsce na scenie. W pracy nad nad kostiumami i charakteryzacją, które stworzyła Anna Axer Fijałkowska, zależało nam bardzo na bezpłciowym charakterze postaci. Kobiety grają mężczyzn, ale nie po to, by podbić genderową narrację, ale żeby zobaczyć człowieka bez kategoryzowania ze względu na płeć.
Szybko zdecydował się pan na prezentację spektaklu na platformie VOD, niemal tydzień po premierze.
Decyzja ta jest bardzo świadoma i wynika z naszych doświadczeń wiosennego lock downu. W połowie marca 2020 roku - zaraz po ogłoszeniu obostrzeń związanych z epidemią koronawirusa - nie chcąc tracić kontaktu z naszą publicznością szybko podjęliśmy decyzję o prezentacji rejestracji spektakli TR Warszawa w internecie. Stworzyliśmy hasło "Zostań w domu, nie wychodź z teatru!". Obserwując entuzjastyczne reakcje ludzi po pierwszych trzech pokazach rejestracji spektakli TR w internecie zrozumieliśmy, że musimy rozwinąć ten program i zaczęliśmy przygotowywać się do stworzenie platformy TR Online. Za jej pośrednictwem publiczność na całym świecie będzie mogła oglądać spektakle TR w warunkach zbliżonych do pokazów na scenie, z wypełnioną widownią. Dlatego też wszystkie przedstawienia prezentowane od 7 listopada br. na platformie online.trwarszawa.pl będą transmitowane na żywo w realnym czasie z naszych scen. Zaczniemy "2020: Burzą", w kolejnych tygodniach jesieni odbędą się m.in. transmisje premierowe "Onko" w reż. Weroniki Szczawińskiej dzień po premierze w TR Warszawa/Marszałkowska 8, czyli 5 grudnia oraz streamingi "Innych ludzi" w mojej reżyserii (22 listopada), czy "Cząstek kobiety" w reż. Kornela Mundruczo (18 grudnia) ze sceny TR Warszawa/ATM Studio.
Oczywiście teatr jest spotkaniem publiczności z zespołem aktorskim; spotkaniem opierającym się na wymianie energii w jednym miejscu, ale w obecnej sytuacji nie mamy wyjścia. Musimy walczyć o kulturę, o istotę teatru, który w czasie pandemii spychany jest na margines. Bilety na spektakle będą płatne, ale ich ceny biletów przystępne, a oprócz spektaklu, będzie również wprowadzenie do przedstawienia i rozmowa z twórcami i twórczyniami po jego zakończeniu. Wiosną przekonaliśmy się, że dzięki prezentacjom rejestracji spektakli TR w internecie, zaprosiliśmy do TR Warszawa ludzi, którzy nigdy dotąd nie mieli możliwości poznania bliżej naszego programu. W ciągu czterech miesięcy wiosennego lock downu ponad 50 tysięcy osób z całej Polski i ze świata w każdą sobotę spotykało się z nami za pośrednictwem internetu. Odzew był niesamowity, wiele osób podkreślało w komentarzach, jak ważne są te cotygodniowe spotkania z zespołem TR Warszawa w tym trudnym dla wszystkich czasie. Dlatego tym bardziej jesteśmy zmobilizowani, by kontynuować program TR Online. Za pośrednictwem platformy online.trwarszawa.pl, której premiera odbyła się 29 października, zaprosimy publiczność w całej Polsce i na świecie na spektakle oraz spotkania z twórcami i twórczyniami, wprowadzenia do spektakli, warsztaty, webinary i spotkania. Dziś wiemy, że w nowym świecie, pełnym niepewności i zagrożeń ważne jest, byśmy szukali między sobą porozumienia, również za pośrednictwem internetu.