Reklama

Makijaż – barwy ochronne współczesnego człowieka

- Dziś makijaż stosujemy głównie po to, żeby przypodobać się innym ludziom - mówi Konrad Maj, psycholog społeczny z Uniwersytetu SWPS.

Aktualizacja: 07.05.2018 05:44 Publikacja: 06.05.2018 19:13

Makijaż – barwy ochronne współczesnego człowieka

Foto: mat. pras.

"Rzeczpospolita": Polki wydadzą w tym roku ponad 2 mld zł na produkty do makijażu. Dlaczego dla wielu kobiet codzienne nakładanie pudru czy szminki na twarz staje się rytuałem, bez którego trudno wyjść z domu?

Konrad Maj: Makijaż to nic nowego. Kiedyś zdobiono swoje twarze, żeby kultywować rozmaite wierzenia, ale również po to, żeby odstraszyć złe moce albo wrogów. Dziś makijaż stosujemy głównie po to, żeby przypodobać się innym ludziom. Wywołać w nich nie tyle strach, ile uśmiech i pozytywne nastawienie. I to nie tylko domena kobiet, również coraz większa liczba mężczyzn stosuje makijaż, choć oni zwykle się do tego nie przyznają. Współczesne relacje międzyludzkie nie są tak silne jak kiedyś. Często mamy tylko chwilowy kontakt z wieloma ludźmi i w dużym stopniu oceniamy ich właśnie na podstawie wyglądu. Dla niektórych receptą na pozytywne wejście w relacje będzie makijaż.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Społeczeństwo
Obrona kraju to nie tylko wyzwanie dla państwa. Jak mogą mu pomóc firmy?
Społeczeństwo
Po rozróbach na koncercie Maksa Korża: Azyl zamiast deportacji?
Społeczeństwo
Sondaż. Co zrobimy w obliczu wojny? Ilu Polaków wyjedzie, kto wstąpi do wojska?
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Społeczeństwo
Dwie dzielnice Warszawy z nocnym zakazem sprzedaży alkoholu. Rusza „pilotaż” ratusza
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama