Związek wystąpił do Departamentu Budżetu i Efektywności Finansowej w Ministerstwie Sprawiedliwości o informację czy zdaniem resortu odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych za sędziego w stanie spoczynku powinien być odprowadzany w wysokości określonej w art. 5 ust. 2 (odpis podstawowy – 1.229,30 zł za każdego sędziego) czy też na zasadach określonych w art. 5 ust. 5 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych – czyli zaledwie 204,88 zł.

W opinii organizacji związkowej brak jest podstaw stosowania takiej wykładni prawa, która pozwoliłaby stan spoczynku sędziego zdefiniować jako bycie rencistą lub emerytem, a odpis powinien być odprowadzany w wysokości określonej w art. 5 ust. 2 ustawy – czyli 1.229,30 zł.

W przypadku odmiennej opinii organizacja związkowa zwróciła się o podanie podstaw do stosowania w tym zakresie art. 5 ust. 5 ustawy i uznania, że sędziowie w stanie spoczynku mogą być uznawani za rencistów i emerytów.

Jednocześnie "Solidarność" Pracowników Sądownictwa zwróciła się o podjęcie przez Ministerstwo Sprawiedliwości działań zmierzających do jednolitego stosowania we wszystkich sądach art. 5 ust. 2 ustawy w zakresie odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.