Firmy nie oszczędzają na dyrektorskich gwiazdach

Dyrektorzy ds. e -commerce dołączyli w czasie pandemii do grupy kluczowych, wysoko wynagradzanych menedżerów. W płacowej elicie jest też nowe w wielu firmach stanowisko dyrektora ds. rozwoju.

Aktualizacja: 31.05.2021 11:05 Publikacja: 30.05.2021 21:00

Firmy nie oszczędzają na dyrektorskich gwiazdach

Foto: Adobe Stock

O ile po kryzysie finansowym 2008 r. na szczyty płacowych rankingów wypłynęli dyrektorzy finansowi, to obecny kryzys pandemii podbił znaczenie i wynagrodzenia dyrektorów ds. cyfryzacji (Chief Digital Officers) i top menedżerów w branży e-commerce, w tym szefów platform internetowych – wynika z najnowszego raportu firmy Page Executive, specjalizującej się w rekrutacji pracowników na najwyższe stanowiska zarządzające.

Według niego branża e-commerce – przeżywająca w czasie pandemii prawdziwy boom – podwyższała płace dyrektorów praktycznie we wszystkich działach, a także wynagrodzenia prezesów. Po tych podwyżkach (nie licząc hojnych bonusów) e-commerce dorównuje przeciętnymi zarobkami prezesów dużym sieciom handlowym. Mediana to 70 tys. zł miesięcznie, ale maksymalne pensje, rzędu 150 tys. miesięcznie (plus roczna premia), są tam nawet wyższe niż w handlu detalicznym.

Warto jednak pamiętać, że raport płacowy Page Executive obejmuje głównie top menedżerów zatrudnionych w silnych spółkach z zagranicznym kapitałem i w dużych polskich firmach.

Według niego wśród prezesów najwyższe przeciętne wynagrodzenia uzyskują szefowie spółek farmaceutycznych oraz sektora FMCG. Najczęściej oferowana pensja wynosi tam 90 tys. zł brutto miesięcznie, a do tego dochodzi roczny bonus, czyli premia wynosząca 30–150 proc. pensji. W sektorze farmaceutycznym poza prezesami najlepiej opłacani są dyrektorzy ds. governmental affairs, których pensje sięgają 60 tys. zł brutto miesięcznie. W czołówce są tam też dyrektorzy ds. sprzedaży (Chief Commercial Officer) z przeciętną pensją na poziomie 48 tys. zł, plus 25–100 proc. premia.

Jak jednak wynika z raportu, szefowie sprzedaży najlepiej zarabiają w firmach z sektora FMCG (mediana to 55 tys. zł miesięcznie).

Paweł Wierzbicki, szef Page Executive Polska, dodaje, że poza branżą liczy się również skala działalności, czyli wielkość przychodów firmy oraz tempo rozwoju i dynamika zmian. Na wyższe wynagrodzenia można liczyć tam, gdzie są większe wyzwania menedżerskie – np. w sektorach przechodzących transformacje i w spółkach portfelowych funduszy.

W rezultacie szybko rosnące branże doganiają sektor finansowy (w tym bankowość), gdzie w zeszłym roku było trudno o podwyżki, a niekiedy obniżano nawet płace menedżerów. Pomimo to sektor finansów wciąż należy do pracodawców najlepiej płacących swoim dyrektorom. Maksymalne stawki prezesów (220 tys. zł miesięcznie) nadal są tam najwyższe. Bardziej oszczędny – praktycznie na każdym dyrektorskim stanowisku – jest sektor TSL, czyli logistyki i transportu, gdzie przeciętna pensja prezesa to 63 tys. zł miesięcznie.

Firmy nie oszczędzały jednak na wynagrodzeniach menedżerów odpowiedzialnych np. za logistykę w e-commerce, w tym za łańcuch dostaw, organizację składów magazynowych, przebudowę sieci logistycznej i wdrażanie strategii omnichannel. Zdaniem szefa Page Executive Polska menedżerowie logistyki związani z obsługą e-commerce są i będą w najbliższym czasie jednymi z najbardziej pożądanych kandydatów, co przyspieszy wzrost ich zarobków. Wśród najbardziej cenionych są też teraz dyrektorzy ds. cyfryzacji (Chief Digital Officers), którzy zarabiają średnio ok. 38 tys. zł miesięcznie.

Jak zaznacza Wierzbicki, wobec wywołanego przez pandemię przyspieszenia cyfryzacji nawet w branżach, które mają za sobą trudny rok, osoby odpowiadające za obszar digital czy e-commerce mogły liczyć na wybór ofert pracy i wzrost zarobków. Do płacowej elity dołączyli też menedżerowie zajmujący strategiczne stanowisko Chief Growth Office (CGO), czyli dyrektora ds. rozwoju, który pomaga wskazać możliwości wzrostu firmy w nowych obszarach. Zdaniem Page Executive popularność tego stosunkowo nowego stanowiska z roku na rok rośnie, co przekłada się na medianę płac sięgającą np. w farmacji 50 tys. zł.

O ile po kryzysie finansowym 2008 r. na szczyty płacowych rankingów wypłynęli dyrektorzy finansowi, to obecny kryzys pandemii podbił znaczenie i wynagrodzenia dyrektorów ds. cyfryzacji (Chief Digital Officers) i top menedżerów w branży e-commerce, w tym szefów platform internetowych – wynika z najnowszego raportu firmy Page Executive, specjalizującej się w rekrutacji pracowników na najwyższe stanowiska zarządzające.

Według niego branża e-commerce – przeżywająca w czasie pandemii prawdziwy boom – podwyższała płace dyrektorów praktycznie we wszystkich działach, a także wynagrodzenia prezesów. Po tych podwyżkach (nie licząc hojnych bonusów) e-commerce dorównuje przeciętnymi zarobkami prezesów dużym sieciom handlowym. Mediana to 70 tys. zł miesięcznie, ale maksymalne pensje, rzędu 150 tys. miesięcznie (plus roczna premia), są tam nawet wyższe niż w handlu detalicznym.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Rynek pracy
Pod presją kosztów prezesi zmienią biznes
Rynek pracy
Konkurencyjny rynek sprzyja doświadczonym freelancerom
Rynek pracy
Pracę zmieniamy bardzo ostrożnie. Polacy najbardziej lojalni w Europie
Rynek pracy
Nielubiany przez szefów benefit zostanie w firmach na stałe
Rynek pracy
Częściej uciekamy na zwolnienia. Są dwa podstawowe powody