fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Przemysł spożywczy

Producenci whisky ponieśli 500 mln funtów strat. Z winy Trumpa

whisky
AdobeStock
Rozpętane przez byłego prezydenta USA konflikty handlowe mocno ugodziły producentów whisky w Szkocji.

Szkoccy eksporterzy whisky ponieśli duże straty w wyniku karnych ceł nałożonych na Unię Europejską przez administrację Donalda Trumpa w odwecie za pomoc publiczną dla lotniczego koncernu Airbus. Cła w wysokości 25 procent zostały nałożone w październiku 2019 roku i od tego czasu eksport whisky typu single malt spadł o więcej niż jedną trzecią. To oznacza, jak twierdzi Scotch Whisky Association, ponad 500 mln funtów strat dla producentów.

- Odkąd nałożono cła, nasz eksport do USA spadł o 35 procent przyczyniając się do ponad pół miliarda funtów strat na eksporcie – powiedziała „The Guardian” Karen Betts, szefowa SWA.

Zdaniem Betts tracą zarówno duzi, jak i mali producenci. Co więcej, wszyscy oni tracą udziały w rynku, który przez dziesięciolecia był największym i najbardziej wartościowym rynkiem szkockiej whisky i mogą już nie odzyskać strat.

- Producentom szkockiej whisky bardzo trudno jest zrozumieć, dlaczego rząd Wielkiej Brytanii tak bardzo nie chce zająć się naruszeniem przepisów Światowej Organizacji Handlu (WTO) dotyczących subsydiów dla lotnictwa i kosmonautyki stanowiących podstawę ceł – twierdzi Betts.

Scotch Whisky Association domaga się od rządu natychmiastowego zniesienia ceł i pomocy dla branży, która też ucierpiała w czasie pandemii. Producentów whisky wspierają politycy Partii Pracy – sir Keir Starmer wezwał w zeszłym miesiącu rząd do negocjacji z administracją nowego prezydenta, Joe Bidena by doprowadzić do zniesienia ceł.

Przedstawiciele SWA uważają, że cła powinny zostać natychmiast zniesione dla wszystkich branż nie związanych z przemysłem lotniczym.

Karne cła na szkocką whisky, francuskie sery czy oliwę z oliwek zostały nałożone przez administrację Donalda Trumpa po tym, jak WTO orzekła, że subwencje dla Airbusa były nielegalne i USA mogą nałożyć karne cła w związku ze stratami Boeinga. Spór o pomoc publiczną dla producentów samolotów ciągnie się od wielu lat – WTO orzekała wielokrotnie zarówno na korzyść USA, jak i Unii Europejskiej. Dla Wielkiej Brytanii opuszczenie UE nie zmienia ceł związanych z pomocą dla Airbusa, gdyż Wielka Brytania ma udziały w spółce.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA