Nie można dłużej udawać, że nie ma problemu z e-hulajnogami - mówi ekspert ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego

Nadal brak przepisów, które regulują poruszanie się e-hulajnóg po drogach. Kolejne propozycje, jakie się pojawiają, mogą sprawić, że długo ich jeszcze nie będzie – uważa Robert Dorosz, ekspert ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i egzaminator na prawo jazdy.

Aktualizacja: 24.08.2020 08:11 Publikacja: 23.08.2020 18:42

Nie można dłużej udawać, że nie ma problemu z e-hulajnogami - mówi ekspert ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego

Foto: Adobe Stock

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało własne propozycje regulacji na drogach. To już w sumie trzecia wersja propozycji, a od dwóch lat przepisów nie ma.

I to właśnie budzi mój niepokój. Niebawem zakończy się kolejny sezon bez regulacji, a miłośników hulajnóg stale przybywa. Zdarzają się też tragedie. Nie można udawać, że problem nie istnieje, sam on się też nie rozwiąże.

Czyta też:

Przepisy prawa muszą dogonić e-hulajnogi

E-hulajnogi - dużo sprzętu z uwagami Inspekcji Handlowej

Pierwszy projekt nowelizacji prawa o ruchu drogowym powstał dwa lata temu w Ministerstwie Infrastruktury, potem doczekał się kolejnej wersji, teraz swoje rozwiązania przedstawia Ministerstwo Sprawiedliwości. Nie obawia się pan, że im więcej pomysłów, tym dłużej nie będzie przepisów?

Istnieje takie zagrożenie. Widać to nawet już po konsultacjach publicznych, które się w przypadku tego projektu odbywają. Wywołują ogromne zainteresowanie. W sumie za każdym razem stanowiska do projektu przysłało ponad 100 osób i organizacji. Zdecydowana większość to osoby fizyczne. Każdą taką opinię, stanowisko trzeba przeczytać, przeanalizować, a na to potrzeba czasu. W wyniku pierwszych konsultacji powstała przecież nowa wersja projektu wysłana ponownie do konsultacji. Te także cieszyły się dużym zainteresowaniem. A czas biegnie.

Nie dziwi pana tak duże zainteresowanie obywateli tymi rozwiązaniami? Rzadko który projekt jest tak licznie opiniowany...

Nie dziwi. Kolejne miasta wprowadzają u siebie wypożyczalnie, a to świadczy o tym, że jest duże zainteresowanie hulajnogami.

Podobają się panu propozycje Ministerstwa Sprawiedliwości dla miłośników hulajnóg?

I tak, i nie. Za błędne uważam wprowadzenie ograniczenia prędkości dla hulajnóg na chodnikach do 8 km/h. Ministerstwo Infrastruktury proponuje, by była to prędkość pieszego. I to jest, moim zdaniem, słuszna propozycja. Zastanawiam się także, w jaki sposób autorzy zamierzają mierzyć prędkość urządzeń.

A kary 5 tys. zł dla tych, co nie zadbają o właściwe parametry sprzętu, nie są zbyt wysokie?

Moim zdaniem są. Tym bardziej że z urządzeń takich korzystają najczęściej ludzie młodzi i dzieci. Postawiłbym raczej na konsekwentne egzekwowanie prawa, a nie jego nadmierną represyjność. Niezmiernie ważna jest także edukacja społeczeństwa.

Ministerstwo Sprawiedliwości proponuje też podwyższyć wiek dzieci, które mogą samodzielnie jeździć hulajnogą – z 10 lat proponowanych przez resort infrastruktury do 12 lat. Czy to dobry pomysł?

Chybiony. Skoro 10-latki mogą się poruszać rowerem, to powinny także móc korzystać z hulajnóg.

Nie widzę powodu, dla którego mamy wprowadzać takie zróżnicowanie dla hulajnóg.

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało własne propozycje regulacji na drogach. To już w sumie trzecia wersja propozycji, a od dwóch lat przepisów nie ma.

I to właśnie budzi mój niepokój. Niebawem zakończy się kolejny sezon bez regulacji, a miłośników hulajnóg stale przybywa. Zdarzają się też tragedie. Nie można udawać, że problem nie istnieje, sam on się też nie rozwiąże.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara