Z powodu unijnej dyrektywy minister spraw wewnętrznych i administracji zmienia zasady kontroli ruchu drogowego. Projekt nowelizacji rozporządzenia w tej sprawie trafił właśnie do Rządowego Centrum Legislacji. Nowe przepisy mają wejść w życie 20 maja 2018 r.

Sprawa dotyczy pojazdów wykorzystywanych w działalności gospodarczej, poruszających się po drogach Unii Europejskiej. Kiedy ich stan techniczny wzbudzi podejrzenie kontrolującego funkcjonariusza, zostanie poddany wstępnej kontroli. Jeśli ta wzbudzi dalsze podejrzenia, pojazd czeka kontrola szczegółowa (od układu hamulcowego przez kierowniczy aż do emisji spalin i prawidłowości zabezpieczenia ładunku, oświetlenia, widoczności, tachografu i ogranicznika prędkości).

Kontrolujący auto policjant lub inspektor transportu drogowego zakwalifikuje wykryte usterki według ich wpływu na bezpieczeństwo jazdy – od drobnych (bez wpływu na bezpieczeństwo pojazdu), poprzez poważne (mogące mu zagrażać) aż do niebezpiecznych (stanowiących bezpośrednie zagrożenie). Szczegółowa drogowa kontrola techniczna ma być przeprowadza przy użyciu mobilnej stacji kontroli drogowej. Jeśli ta nie wystarczy, auto trafi do najbliższej stacji stałej.

Kontrolę wstępną będzie mógł przeprowadzić każdy kontrolujący. Do szczegółowej potrzebne będą dodatkowe umiejętności. Minister wymienia: specjalistyczną wiedzę, trzyletnią praktykę, ukończone specjalistyczne szkolenie, znajomość metod badania, oceny usterek oraz systemów (aplikacji) informatycznych stosowanych w badaniach pojazdów i procedur administracyjnych. —a.ł.

etap legislacyjny: uzgodnienia międzyresortowe