Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców to jeden z najczęściej używanych przez obywateli systemów do załatwiania codziennych spraw urzędowych. Każdego dnia wykonuje się w nim 100 tys. czynności. Nic więc dziwnego, że zainteresowanych dostępem do bazy jest coraz więcej.

Minister cyfryzacji przygotował projekty, w których zapewnia dostęp do CEPiK organom Krajowej Administracji Skarbowej oraz Inspekcji Ochrony Środowiska. Nowe instytucje nie będą mieć jednak dostępu pełnego, tylko ograniczony. Inspekcja zajmuje się ściganiem przewoźników naruszających przepisy o transporcie odpadów. Do wypełniania tego zadania inspektorzy muszą znać imię i nazwisko oraz adres zamieszkania ostatnich właścicieli pojazdów objętych ww. postępowaniami. Dostęp do CEPiK ułatwi im to zadanie.

W bazie prowadzone są dwa rejestry: Centralna Ewidencja Pojazdów (CEP), w której gromadzone są informacje o pojazdach i ich właścicielach, oraz Centralna Ewidencja Kierowców (CEK), w której rejestrowane są osoby posiadające uprawnienie do prowadzenia pojazdów i te, którym te uprawnienia zostały cofnięte.

Wkrótce, od 1 kwietnia, z ewidencji bezpłatnie będą mogli korzystać zwykli kierowcy. Każdy z nich będzie mógł sprawdzić stan punktowego konta.

etap legislacyjny: uzgodnienia międzyresortowe