Efekty pandemii
Ta rewolucja ma swój początek w pandemii koronawirusa, która wymusiła na firmach nagłe przejście na zdalną pracę z domu, czyli tzw. home office. – Większość z nas na własnym przykładzie przekonała się, że wiele spraw da się załatwić bez konieczności osobistego kontaktu, a dzięki internetowi możemy pracować na wiele nowych sposobów – zaznacza Lorek.
Większy udział home office nie oznacza, że całkowicie zastąpi on pracę w biurach. Eksperci HR i szefowie firm mówią raczej o upowszechnieniu się mieszanego modelu łączącego obie formy. – Doświadczenie pandemii na pewno na nowo zdefiniuje podejście do powierzchni biurowych czy szerzej – pracy w biurze. Powstanie model hybrydowy – przewiduje Cezary Stypułkowski, prezes mBanku, który w niedawnej rozmowie z „Business Insider Magazine" przyznał też, że pandemia zrewidowała plany przeprowadzki banku do nowej siedziby.
– Prawdopodobnie wynajmiemy nieco mniej powierzchni, niż planowaliśmy, oferując jednocześnie jeszcze lepsze rozwiązania zdalne dla pracowników – zapowiedział Stypułkowski. Jego zdaniem zarówno infrastrukturę, jak i organizację pracy firmy będą musiały dostosować do nowych warunków, gdy być może ludzie będą pracowali naprzemiennie; kilka dni w biurze, a kilka w domu.
Hybrydowe wyzwania
– Część pracowników nie chce już wracać do biur, gdyż praca zdalna bardzo im przypadła do gustu – mówi „Rzeczpospolitej" Katarzyna Lorenc, ekspertka BCC ds. rynku pracy oraz zarządzania i efektywności pracy, prezes 4 Business & People. Jak dodaje, ludzie doceniają oszczędność czasu i pieniędzy wynikającą z braku konieczności dojazdów do pracy czy obiadów na mieście.
Większość Polaków pracujących w czasie pandemii w domu twierdzi w badaniach, że potrafią się dobrze zorganizować i realizują wszystkie zobowiązania. Również pracodawcy, wcześniej w większości niechętni pracy zdalnej, teraz dostrzegają jej zalety. – Przed pandemią dominował styl pracy w biurze, w czasie pandemii – styl pracy w domu, wkrótce będziemy mieć połączenie tych różnych form. Ale będzie to zupełnie nowy model, który jest też nowym wyzwaniem dla menedżerów – zaznacza Katarzyna Lorenc.
Jak pokazuje raport „Praca zdalna – rewolucja, która się przyjęła. Teraz czas na zmiany", przygotowany przez Future Business Institute, takich wyzwań może być naprawdę sporo. Pracownicy i pracodawcy wskazują w badaniach, że sporym problemem jest m.in. podtrzymanie ducha współpracy, zdalna komunikacja i relacje w rozproszonym zespole. Do tego dochodzi organizacja czasu i efektywność pracy czy też motywowanie pracowników.