Wniosek o becikowe i inne świadczenia możliwy on line na portalu Emp@tia

Od dwóch dni na portalu Emp@tia można składać wnioski on-line o 5 świadczeń na rzecz rodzin: becikowe, kartę dużej rodziny, świadczenie rodzicielskie, świadczenie z funduszu alimentacyjnego oraz 500+.

Aktualizacja: 18.01.2017 11:34 Publikacja: 18.01.2017 09:00

Wniosek o becikowe i inne świadczenia możliwy on line na portalu Emp@tia

Foto: 123RF

Realizacja tych usług nie wymaga od obywatela przedstawiania jakichkolwiek zaświadczeń, a jedynie oświadczeń.

Wkrótce  wszystkie rodzaje wsparcia, o jakie mogą ubiegać się rodzice na rzecz swoich dzieci będzie można załatwić przez internet - obiecuje ministerstwo rodziny.

Po sukcesie składania wniosków on-line o świadczenie 500+ za pośrednictwem bankowości elektronicznej (w ten sposób wpłynęło do gmin ponad 615 tys. wniosków) Ministerstwo Cyfryzacji umożliwiło zakładanie tzw. profilu zaufanego za pośrednictwem banków. Teraz bez wychodzenia z domu, tylko przed ekranem komputera, można założyć sobie taki profil.

W tej chwili można to robić za pośrednictwem PKO BP, Milenium, ING, Inteligo (to łącznie 35 proc. rynku), w najbliższym czasie dołączą kolejne duże banki (co da łącznie 55 proc. rynku).

W ślad za działaniami MC ministerstwo rodziny umożliwiło obywatelom od 16 stycznia 2017 r. składanie wniosków on-line o 5 świadczeń na rzecz rodzin na portalu Emp@tia - po założeniu profilu zaufanego za pośrednictwem banku. W II i III kwartale 2017 roku będą gotowe dwa kolejne wnioski online: o świadczenia rodzinne oraz o jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia dziecka niepełnosprawnego (4 tys.).

Ministerstwo rodziny chce wprowadzić tzw. kulturę oświadczeń przy załatwianiu spraw urzędowych on-line, tj. rezygnuje z wymogu składania zaświadczeń. Obywatel co do zasady nie przynosi/nie dołącza papierowych zaświadczeń,  składając wniosek nie musi wcześniej gromadzić dokumentów i tracić czasu na ich przygotowanie. Powinien móc załatwić te sprawy bez zbędnych przeszkód, a państwo, które dysponuje swoimi bazami danych, ma zweryfikować stan faktyczny.

- Oznacza to fundamentalną zmianę podejścia do obywateli. Do tej pory często było tak, że aby móc wyłapać kilka procent potencjalnie nieuczciwych osób, państwo wymagało od wszystkich dostarczenia wielu dokumentów. Zmiana polega na tym, że teraz co do zasady wierzymy w to co oświadczają obywatele, ale urzędników wyposażamy w narzędzia, które pozwolą sprawdzić, bez fatygowania obywateli, ich prawdomówność. W tym celu budujemy już nowe usługi wymiany informacji z innymi bazami centralnymi. Na przykład urzędnicy będą mogli sprawdzać czy świadczenia, które są uzależnione od miejsca pobytu ich dzieci w Polsce są im należne. Zrobią to sprawdzając w bazie danych MEN czy dzieci chodzą w kraju do szkoły - przekonuje MRPiPS.

Ministerstwo rodziny wprowadziło też ułatwienia przy wypełnianiu samych formularzy on-line: system automatycznie podpowiada, co ma być wpisane w formularzach elektronicznych. Innymi słowy dane, przynajmniej częściowo, same zaciągają się do wniosków i załączników tak, by obywatel sam miał jak najmniej informacji do wpisania. Zmniejsza to liczbę błędów przy wypełnianiu wniosków, dzięki czemu decyzje o przyznaniu świadczeń będą wydawane szybciej.

Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Nieruchomości
Odszkodowanie dla Agnes Trawny za ziemię na Mazurach. Będzie apelacja
Sądy i trybunały
Wymiana prezesów sądów na Śląsku i w Zagłębiu. Nie wszędzie Bodnar dostał zgodę
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego