Kodeks FIS, czyli narciarski dekalog jak poruszać się po stoku

Kodeks FIS (International Ski Federation) to nic innego jak narciarski dekalog czyli zbiór reguł właściwego postępowania. Nieważne więc czy wybierasz się do Austrii, Włoch, Szwajcarii czy w polskie gry zapoznaj się z nim zanim wyruszysz na trasy.

Publikacja: 11.01.2012 13:49

Kodeks FIS to narciarski dekalog

Kodeks FIS to narciarski dekalog

Foto: www.sxc.hu

Uważaj na innych na stoku

Każdy narciarz i snowboardzista musi korzystać ze stoku tak, żeby nie stanowić zagrożenia dla innych i nie wyrządzać im szkód. Liczy się nie tylko zachowanie ale i sprawny sprzęt do uprawiania białego szaleństwa.

Panuj nad prędkością

Podczas jazdy każdy narciarz i snowboardzista musi zachować odpowiedni dystans do pozostałych użytkowników stoku oraz kontrolować widoczność (zdarza się, że na stokach panuje tak gęsta mgła, że widoczność jest minimalna). Osiąganą prędkość i styl jazdy każdy narciarz musi  dopasować indywidualnie m.in. do umiejętności i terenu.

Właściwie wybierz trasę

Na stokach rządzi zasada, że pierwszeństwo przysługuje temu kto znajduję się "przed lub niżej". Każdy znajdujący się powyżej musi pamiętać, że jego zachowania nie mogą wpłynąć na zachowania tych przed lub poniżej. Narciarz i snowboardzista, który nadjeżdża z tyłu musi umiejętnie wybrać własny ślad narciarski, żeby nie stanowić zagrożenia dla narciarza jadącego przed nim.

Ostrożnie wyprzedzaj

Można wyprzedzać z gry lub z dołu, z prawej lub lewej strony, ale zawsze trzeba pamiętać o zachowaniu odpowiedniej odległości, żeby nie ograniczać ruchów wyprzedzanemu narciarzowi lub snowboardziście.

Włączaj się do ruchu z głową

Narciarz i snowboardzista, który chce wjechać na trasę zjazdową lub po postoju odjechać, musi rozejrzeć się w grę i w dół stoku, aby upewnić się, że włączając się do ruchu nie będzie stwarzał zagrożenia ani dla siebie ani dla innych.

Umiejętnie zatrzymuj

Każdy narciarz i snowboardzista musi unikać niepotrzebnych postojów na wąskich lub słabo widocznych miejscach trasy zjazdowej. Jeśli narciarz lub snowboardzista przewróci się, musi jak najszybciej opuścić miejsce upadku. Zatrzymywanie się powinno następować na skraju trasy (wyjątkiem są trasy szerokie).

Bezpiecznie podchodź i schodź

Każdy, kto podchodzi lub schodzi pieszo ze stoku, może korzystać wyłącznie z brzegów trasy zjazdowej. Trasy są z założenia przeznaczone do ruchu jednokierunkowego - w dół. Pojawienie się osoby poruszającej się w przeciwnym kierunku stwarza zagrożenie dla poruszających się w dół.

Patrz na znaki

Każdy narciarz i snowboardzista musi przestrzegać informacji na oznaczeniach i tablicach. Trasy narciarskie oznaczone są w zależności od stopnia ich trudności kolorami (od najłatwiejszych do najtrudniejszych).

Zadbaj o innych

Każdy ma obowiązek udzielić pierwszej pomocy osobie, która doznała obrażeń na stoku. Pomoc powinna polegać na udzieleniu tzw. pierwszej pomocy, na zawiadomieniu właściwych służb oraz natychmiastowym zabezpieczeniu (oznakowaniu) miejsca wypadku tak aby nie zagrażało ono innym uczestnikom ruchu.

Pokaż dokument

Jeśli ktoś doznał obrażeń na stoku, każdy narciarz i snowboardzista, niezależnie od tego, czy był świadkiem lub uczestnikiem zdarzenia, czy też ponosi odpowiedzialność czy nie, ma obowiązek przedstawienia swojego dokumentu tożsamości.

 

 

Uważaj na innych na stoku

Każdy narciarz i snowboardzista musi korzystać ze stoku tak, żeby nie stanowić zagrożenia dla innych i nie wyrządzać im szkód. Liczy się nie tylko zachowanie ale i sprawny sprzęt do uprawiania białego szaleństwa.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
Słynny artykuł o zniesławieniu ma zniknąć z kodeksu karnego
Prawo karne
Pierwszy raz pseudokibice w Polsce popełnili przestępstwo polityczne. W tle Rosjanie
Podatki
Kiedy ruszy KSeF? Ministerstwo Finansów podało odległy termin
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Podatki
Ministerstwo Finansów odkryło karty, będzie nowy podatek. Kto go zapłaci?
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?