Reklama

Matematyka na maturze: królowa poprawek - komentuje Marek Kobylański

Jakość nauczania matematyki w polskich szkołach jest zbyt niska. Cierpią na tym uczniowie, przymuszani do zdawania jej na maturach.

Publikacja: 20.08.2019 20:55

Matematyka na maturze: królowa poprawek - komentuje Marek Kobylański

Foto: AdobeStock

We wtorek odbyły się poprawkowe matury. Dla wielu matematyka na egzaminie dojrzałości to droga przez mękę. Świadczą o tym wyniki z lat 2015-2017, gdy poległa na niej średnio co szósta osoba. Ten rok potwierdził statystyki z ubiegłych lat.  Zwróciła na to uwagę Najwyższa Izba Kontroli i doszła do wniosku, że jest źle uczona, trzeba więc zawiesić ją jako obowiązkowy  przedmiot maturalny, dopóki sytuacja się nie poprawi. Ministerstwo Edukacji Narodowej odpowiedziało, że poziom kształcenia matematycznego w polskich szkołach jest na dobrym poziomie i ani myśli rezygnować z egzaminowania.

Czytaj także: Matury: uczniowie walczą o lepsze wyniki

Pamiętam swoje uczniowskie czasy i obserwuję, co się dzieje w szkole dziś. Matematyka nadal potrafi być zmorą, szczególnie niezbyt uzdolnionych w tym przedmiocie. A że do matmy trzeba mieć smykałkę, to jasne jak dwa  razy dwa. Niezbędny jest też dobry nauczyciel. O takiego często trudno. Wskazują na to zarówno moje wspomnienia, jak i ostatnie doświadczenia syna, którego przez pół roku uczyła rachunków młoda nauczycielka z zerowym doświadczeniem. Skutek był fatalny.

Zwolennicy obowiązkowego egzekwowania wiedzy matematycznej twierdzą, że bez algebry i geometrii trudno poradzić sobie w dzisiejszych czasach. Któregoś razu chciałem zweryfikować umiejętności jednego z twardych głosicieli tej prawdy. Poprosiłem go o rozwiązanie zdania domowego mojej córki z siódmej klasy. Poddał się. A w życiu radzi sobie bardzo dobrze.

Liczby są niezbędne, by świat dobrze się kręcił, ale ilu z nas z wykształceniem ogólnym pamięta wzory geometryczne?  Spytałem kilku kolegów redakcyjnych. Nikt nie potrafił podać żadnego. Czy to, że dorośli i wykształceni ludzie, fachowcy w swojej dziedzinie, nie znają matematycznych pojęć  z czasów szkolnych, jest argumentem przeciw matematyce? Nie! Matematyka uczy logicznego myślenia. Tego się nie da podważyć.

Reklama
Reklama

Czyli jak to z nią jest? Potrzebna jest bez dwóch zdań. Jednak jej sposób nauczania kuleje. Trzeba go poprawić. Jeśli nie, to królowa nauk  będzie nadal rządzić niepodzielnie na poprawkowych egzaminach i stresować młodych ludzi. Mam poważne wątpliwości, czy przymus matematyczny na maturze ma sens szczególni dla tych,  do których wraca tylko we wspomnieniach jako szkolna udręka.

Opinie Prawne
Robert Gwiazdowski: Wczasowa łódka konna, czyli o zakazie reklamy alkoholu
Opinie Prawne
Piotr Podgórski: Projekt wysokiego ryzyka
Opinie Prawne
Paulina Szewioła: TK, czyli organ pomocny politykom, dla obywateli bezużyteczny
Opinie Prawne
Mariusz Brunka, Arseniusz Finster: Starostowie z bezpośredniego wyboru?
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Opinie Prawne
Tomasz Zalewski: Włoska lekcja cyberbezpieczeństwa
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama