Właściciele spółek w Luksemburgu powinni zwrócić uwagę na nowo wprowadzone przepisy dotyczące obowiązku dokonywania zgłoszeń w rejestrze beneficjentów rzeczywistych (dalej: „Rejestr"), utworzonym ustawą z 13 stycznia 2019 roku (dalej: „ustawa"), która weszła w życie 1 marca 2019 roku i która implementuje przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.
Czytaj także:
CIT: spółka luksemburska przyniesie oszczędności
Kto musi zgłosić
Praktycznie wszystkie podmioty zarejestrowane w luksemburskim Rejestrze Handlowym i Spółek (Registre de Commerce et des Sociétés), w tym fundusze inwestycyjne, jak również bardzo popularne wśród polskich inwestorów spółki SCSp (Société en commandite spéciale) i S.a r.l. (Société a responsabilité limitée), mają obowiązek zgłoszenia informacji dotyczących swoich beneficjentów rzeczywistych do Rejestru.
Za beneficjenta rzeczywistego uważa się osobę fizyczną lub osoby fizyczne będące ostatecznymi właścicielami spółki lub sprawujące kontrolę nad tym podmiotem, jak również osobę fizyczną lub osoby fizyczne, w imieniu której/których przeprowadzana jest konkretna transakcja. W praktyce do Rejestru będzie więc należało zgłosić, co do zasady, dane osobowe dotyczące beneficjentów posiadających, w sposób pośredni lub bezpośredni, ponad 25 proc. akcji/udziałów w danej spółce. Zgłoszeniu podlegają dane osobowe każdego beneficjenta rzeczywistego (imię i nazwisko, narodowość, data urodzenia, miejsce urodzenia, państwo rezydencji i dokładny adres, krajowy numer identyfikacyjny) oraz informacje dotyczące posiadanych przez niego udziałów w spółce. Kwestia dostępu do poszczególnych informacji zostanie natomiast poruszona w jednym z kolejnych akapitów.