W Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji w Oświęcimiu oprócz priorytetu, jakim jest stałe dostarczanie wody najwyższej jakości, szczególny nacisk stawia się na zmniejszenie uciążliwości związanej z odbiorem i odprowadzeniem ścieków sanitarnych.
– Nasza sieć kanalizacyjna jest bardzo rozległa, liczy sobie blisko 170 km w systemie rozdzielczym. Dbając o nią, dokładamy też starań, by wszystkie nasze urządzenia hydrotechniczne były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców – mówi Kazimierz Homa, wiceprezes PWiK w Oświęcimiu.
Jednym z przykładów jest Grupowa Przepompownia Ścieków przy ul. Solnej w Oświęcimiu, która ostatnio przeszła gruntowną modernizację. – W przepompowni zastosowano innowacyjne rozwiązania w zakresie udoskonalenia technologicznego, a automatyzacja procesów wpłynęła na poprawę bezpieczeństwa pracy. Po zabudowaniu systemu dezodoryzacji przepompownia jest ściśle hermetyczna, co zlikwidowało jakiekolwiek uciążliwości zapachowe – wyjaśnia Homa.
Jednym z atutów PWiK w Oświęcimiu jest własne laboratorium analityczne. Ma ono niebagatelny wpływ na stały monitoring jakości wody dostarczanej mieszkańcom. – To kluczowe, jeżeli chodzi o kwestię bezpieczeństwa. Posiadanie własnego laboratorium daje nam 100 proc. pewności, że nasz produkt jest doskonałej jakości – tłumaczy wiceprezes oświęcimskiej spółki. W przypadku tak wrażliwego produktu jak woda pitna w Oświęcimiu stosują dodatkowe systemy wczesnego ostrzegania przed zanieczyszczeniem w postaci biomonitoringu, w którym organizmami wskaźnikowymi są małże. Wahania zakresu otwarcia muszli są na bieżąco monitorowane i sygnalizują stan jakości wody z ujęć.
Ważnym elementem jest przyjazne nastawienie do klienta. – Zmodernizowaliśmy biuro obsługi klienta do wymaganych przepisami standardów, ale wszelkie sprawy, jak odczyt liczników, płatności czy zgłoszenie reklamacji, nasi klienci mogą też załatwić przez internet. Uciążliwości dla mieszkańców związane z odczytami minimalizują radiowe odczyty wodomierzy – mówi Andrzej Janus, prezes PWiK Oświęcim.