Co to oznacza dla rynku pracy? Zmianę, jakiej ludzkość nigdy nie doświadczyła w swoich dziejach. Prof. Cathy N. Davidson w swojej książce „The New Education" wieszczy, iż 65 proc. zawodów, które będą wykonywać za 15 lat obecni studenci, jeszcze nie istnieje. Przy czym większość z nowych zawodów będzie bazowała na wiedzy i będzie dotyczyć sektora usług, przy bardzo dużym wykorzystaniu rozwiązań informatycznych (np. rozwiną się zawód projektanta algorytmów AI czy zawody zajmujące się analizą danych, pojawią się specjaliści od nowych rozwiązań w zakresie cyberbezpieczeństwa). Można zatem zapomnieć o myśleniu o edukacji jako przygotowaniu do wykonywania tego samego zawodu przez resztę życia, gdyż być może pomiędzy decyzją o wyborze konkretnych studiów a ich zakończeniem dany zawód może istotnie stracić na znaczeniu.
Co więcej, z analizy World Economic Forum wynika, iż w ciągu najbliższych czterech, pięciu lat zawody związane z przetwarzaniem danych, sztuczną inteligencją i uczeniem maszynowym (machine learning) staną się najbardziej poszukiwanymi. Zmiana na światowym rynku pracy będzie wiązać się prawdopodobnie ze zniknięciem 75 milionów stanowisk pracy, przy jednoczesnym powstaniu nowych 133 milionów stanowisk pracy związanych z digitalizacją gospodarki.
Trudne decyzje
To, z czym będziemy się zmagać w przyszłości, to nieuchronność zmiany i konieczność ciągłego rozwoju oraz adaptacji do gwałtownie zmieniającego się świata. Dogłębna wiedza teoretyczna z danego obszaru będzie tracić znaczenie w obliczu szybko zmieniającego się otoczenia technologicznego, które będzie wymuszać bardziej praktyczne podejście do nauki nowych umiejętności.
Oczywiście można zbyć powyższe uwagi stwierdzeniem, iż mamy tu do czynienia z pieśnią odległej przyszłości – niemniej pamiętajmy, iż od rozpoczęcia edukacji szkolnej do wejścia na rynek pracy mija często prawie 20 lat. Tymczasem rewolucja technologiczna związana ze sztuczną inteligencją to prawdopodobnie perspektywa rzędu pięciu, sześciu lat. Jeśli dzisiejsi uczniowie nie zaczną uczyć się, czym jest sztuczna inteligencja, jak można ja wykorzystać, jakie plusy i minusy wiążą się z jej zastosowaniem, to dostosowanie się później do wymogów rynku pracy zajmie im więcej czasu i będzie więcej kosztowało. Tymczasem nasze firmy, wobec ewidentnie kończącego się w naszym kraju modelu biznesu opartego na taniej pracy, będą musiały wziąć udział w tej technologicznej zmianie i stanąć do wyścigu o pozycję naszego kraju w nowej rzeczywistości.
Co możemy zrobić?
W kontekście wyżej opisanych wyzwań uważamy, iż wskazane jest dokonanie zmian w polskim systemie edukacji – i tak:
a) wprowadzenie do szkół lekcji o działaniu sztucznej inteligencji;