Polski Fundusz Rozwoju (PFR), utworzony w 2016 r., potęguje i integruje działania państwa w obszarze szeroko pojętego wsparcia samorządów i rozwoju kraju poprzez inwestycje bezpośrednie oraz finansowanie przedsiębiorstw i wspomaganie ich rozwoju, w tym ekspansji zagranicznej. Podobne instytucje są w innych krajach, np. niemiecka Grupa KfW (Kreditanstalt für Wiederaufbau) lub francuska Grupa CDC (Caisse des Dépôts et Consignation). Co znamienne, instytucje te są tym bardziej aktywne, im bardziej ekspansywna jest gospodarka kraju, w którym funkcjonują.
Istotne jest wsparcie, jakiego udziela państwo niemieckie przedsiębiorcom w rozwoju zagranicznym oraz eksporcie towarów i usług. Trudno uznać niemiecką gospodarkę i firmy za mało innowacyjne, a ich produkty za niekonkurencyjne na światowych rynkach, a jednak państwo udziela im szerokiego wsparcia.
Jak to robią inni
W odniesieniu do atrakcyjnych (o dużej wartości lub znaczeniu gospodarczym i strategicznym) umów eksportowych udzielane są atrakcyjne formy finansowania nabywcy, co jest często koronnym argumentem za wyborem danej oferty handlowej (rozwiązania takie, stosowane przez liczące się państwa, automatycznie stawia ich firmy w uprzywilejowanej pozycji wobec konkurencji).
Mechanizmem wsparcia ekspansji zagranicznej firm jest bezpośrednie znaczące finansowanie rodzimych przedsiębiorstw w procesie inwestycji zagranicznych. W przypadku przedsiębiorstw niemieckich inwestujących w regionie Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), w tym w Polsce, także przez wyspecjalizowane agendy rządu federalnego (inwestycje typu green field i przejęcia istniejących firm). Przykłady działań rządów w celu wsparcia rodzimych przedsiębiorstw, szerzej: rozwoju gospodarki, zaprzeczają jeszcze niedawno obecnemu u nas poglądowi, że w międzynarodowej walce konkurencyjnej polscy przedsiębiorcy powinni radzić sobie sami, gdyż takie są kanony gospodarczej teorii neoliberalnej. W rzeczywistości państwa-ikony globalnego systemu gospodarczego stosują najbardziej agresywne działania wspierające dla własnych gospodarek i poszczególnych firm.
Zmiana myślenia
W Polsce spojrzenie na ten problem zmieniło się w sposób znaczący dopiero od końca 2015 r. Rząd skonsolidował w jeden podmiot wszystkie dotąd rozdrobnione agencje mające za zadanie wspieranie rozwoju gospodarki. O zmianie mogą świadczyć już dokonane przez PFR inwestycje. Jednocześnie zabrano się do naprawy systemu wsparcia firm przez wydziały promocji handlu i inwestycji w polskich ambasadach. Do niedawna ich działalność była w niektórych przypadkach karykaturą idei, dla której zostały utworzone. Nie są odosobnione przypadki, gdy przedsiębiorcy zwracający się do ambasady o pomoc w pozyskaniu partnerów biznesowych, w tym potencjalnych klientów eksportowych, otrzymywali wsparcie w postaci listy firm ściągniętej niespiesznie z Google'a.