Ustawa o rachunkowości dopuszcza możliwość zakończenia sprawdzania stanów niektórych składników aktywów do 15 stycznia. O znaczeniu samego procesu inwentaryzacji w firmie oraz rzetelności jego przeprowadzenia pisaliśmy na łamach „Eksperta Księgowego" wielokrotnie, podkreślając, że prawidłowe ustalenie stanu poszczególnych składników majątku jest podstawą ich wyceny bilansowej. Dane o rzeczywistym stanie aktywów i pasywów umożliwiają sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, które przedstawia faktyczną sytuację firmy. Przepisy wskazują metody i terminy inwentaryzacji, natomiast sposób zorganizowania i przeprowadzenia tych czynności wypracowała praktyka.

Być może jest to powód, dla którego zwłaszcza mniejsze jednostki nie podchodziły to tematu z odpowiednią dbałością. O tym, że inwentaryzacja jest ważna, a problemów z nią związanych jest w praktyce sporo, świadczy przygotowany i przekazany do publicznej dyskusji przez Komitet Standardów Rachunkowości projekt stanowiska w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów (dostępny na stronie internetowej Ministerstwa Finansów). KSR wskazał, że uzasadnieniem wydania stanowiska jest „powszechność problemów, jakie w praktyce stwarza inwentaryzacja zapasów drogą spisu z natury". W projekcie zebrano dobre praktyki oraz wskazówki, które mają usprawnić przygotowanie, przeprowadzenie, rozliczenie i udokumentowanie spisu. Czy są one wystarczające? Uwagi i sugestie można wysyłać do końca stycznia b.r. na adres sekretarz.KSR@mf.gov.pl.