Zadania takie wynikają wprost z ustawy i nie mają charakteru cywilnoprawnego, a rozliczenia obejmują jedynie zwrot kosztów i komenda nie zarabia na tych czynnościach. Do czynności tych ma zatem zastosowanie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 7 grudnia 2018 r., sygn. I SA/Kr 1009/18.
Wniosek o interpretację
Komenda Wojewódzka Policji wystąpiła o wydanie interpretacji w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług. We wniosku wskazała, że w celu realizacji zadań statutowych wykonuje w ramach pomocy prawnej czynności zlecone przez inne jednostki Policji będące odrębnymi dysponentami środków budżetowych i jednocześnie odrębnymi podatnikami VAT, obejmujące holowanie, parkowanie i przewóz pojazdów, a także ekspertyzy kryminalistyczne, stawiennictwo świadka, okazanie oraz delegacje.
W związku z realizacją powyższych czynności Komenda ponosi szereg wydatków, którymi obciąża następnie jednostkę zlecającą. Rozliczenie następuje na podstawie wewnętrznych wytycznych i odbywa się poprzez złożenie do dysponenta II stopnia wniosku o zmianę planu finansowego poprzez przeniesienie środków pomiędzy dysponentami III stopnia. Komenda powzięła wątpliwość dotyczącą prawidłowości rozliczania tego rodzaju działalności na gruncie przepisów o podatku VAT i zapytała, czy prawidłowe jest, że rozliczenie takie odbywa się poprzez tzw. zmianę w planach finansowych, a nie na podstawie faktur VAT.
Sama stanęła na stanowisku, że takie postępowanie jest prawidłowe. Omawiane czynności należą bowiem wyłącznie do kompetencji organów Policji, a sposób ich realizacji oraz wewnętrzne rozliczenia finansowe z tego tytułu określone zostały na podstawie przepisów wewnętrznych. Powyższe oznacza, że wykonując takie czynności Komenda nie działa jak podmiot gospodarczy (przedsiębiorca), lecz jako organ władzy publicznej i tym samym korzysta w tym zakresie z wyłączenia z kręgu podatników, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Stanowisko organu podatkowego
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji Nr 0111-KDIB3-2.4012.310. 2018. 2.MD z 3 sierpnia 2018 r. uznał stanowisko Komendy za nieprawidłowe. W uzasadnieniu wskazał, że organ władzy publicznej w sytuacji, gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, jak również, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych, będzie uznany za podatnika VAT.