Reklama

Święta z telewizyjnym pilotem. „Kevina” nie mogło zabraknąć

Internetowe platformy w święta nie zagrożą tradycyjnej telewizji. Wszędzie szukać będziemy bowiem filmów, które już widzieliśmy. Tak przynajmniej sądzą eksperci.

Publikacja: 22.12.2020 21:00

Święta z telewizyjnym pilotem. „Kevina” nie mogło zabraknąć

Foto: Pexels

Spodziewają się, że tegoroczne święta Bożego Narodzenia Polacy spędzą przed ekranem w większym stopniu niż rok temu. Strach przed wirusem sprawia, że spotkania przy wigilijnym stole będą mniej tłumne. W efekcie czas, który przed rokiem przeznaczaliśmy na rozmowy z rzadko spotykanymi członkami rodziny, oddamy nadawcom.

Internet nie zaszkodzi

W święta Bożego Narodzenia Polak zasiada przed telewizorem dłużej niż zwykle. Jak podaje Krzysztof Nożyński, starszy menedżer ds. relacji z klientami w Nielsen Media, różnica ta sięga nawet godziny dziennie. – W ubiegłym roku spędzaliśmy w święta przed telewizorem średnio 5 godzin i 13 minut – zdradza. – Można się spodziewać, że zmuszeni do pozostania w domach w najbliższe święta jeszcze liczniej i na dłużej zasiądziemy przed ekranami – uważa.

Zdaniem Bogdana Czai, zastępcy dyrektora programowego w TVN, większe znaczenie niż pandemia może mieć pogoda.

Nożyński pytany, czy telewizje powinny obawiać się konkurencji platform internetowych bardziej niż zwykle, zwraca uwagę, że telewizja cały czas posiada lwią część oglądalności.

Reklama
Reklama

Samograje na niepewne czasy

Sądzi on, że szukać będziemy rozrywki w postaci filmów oraz koncertów. – W tym roku bardzo prawdopodobny jest również wzrost oglądalności programów religijnych w święta – mówi.

Według danych Nielsena oglądalność programów religijnych, w tym transmisji nabożeństw, urosła w 2020 r. kilkakrotnie.

Stacje telewizyjne walczyć będą o widzów wypróbowanymi chwytami. Telewizja Polsat kolejny rok z rzędu pokaże w Wigilię komedię o perypetiach chłopca o imieniu Kevin. „Kevin sam w domu" zapewnia Polsatowi od lat kilkumilionową widownię – mówią dane Nielsena.

Zdaniem Joanny Nowakowskiej z agencji Wavemaker Polsat nie ma lepszego wyjścia. – Kevin to świąteczny polski fenomen. Wyobrażam sobie, że gdyby go w Polsacie na święta zabrakło, szukaliby „Kevina" w innych źródłach – od VOD po płyty DVD – mówi Nowakowska.

Skąd ten fenomen? – O Polakach mówi to nam, że potrzebują świątecznego, ciepłego i bezpiecznego nastroju. To także szukanie chwil z dzieciństwa, tęsknota za powrotem do przeszłości lub wyczarowywanie we własnej głowie światów, w których codzienne problemy znikają. Częstotliwość wyświetlania Kevina łączy się też z wypracowaniem pewnej tradycji telewizyjnej – świątecznym stymulowaniem tego, co ludzie lubią i znają – ocenia – uważa prof. Jacek Dąbała, medioznawca i audytor jakości mediów z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Co jeszcze będziemy oglądać? Zdaniem Nowakowskiej polski widz będzie sięgał po nostalgiczne, sentymentalne samograje.

Reklama
Reklama

– W niepewnych czasach ludzie bardzo często wracali do starych hitów sprzed dekad. Trend „rewatchingu" czy też „dejaviewingu" doczekał się już różnych psychologicznych wyjaśnień – mówi specjalistka.

– My będziemy mieć tradycyjnie koncert kolęd w Wigilię, przygotowaliśmy też specjalne świąteczne wydanie programu Doroty Szelągowskiej, ale większość ramówki TVN i TVN7 to filmy – mówi Czaja.

Na szlagiery stawia Grupa Kino Polska TV. Jej kanał Stopklatka pokaże na przykład komedię „Miłość, szmaragd i krokodyl", Zoom TV stawia na filmy familijne, a Kino Polska na rodzime produkcje takie jak „Ogniem i mieczem" czy „Kiler".

Media
To nie koniec wyścigu o Warner Bros. Discovery. Paramount składa ofertę wrogiego przejęcia
Materiał Promocyjny
Kameralna. Niska zabudowa, wysoki standard myślenia o przestrzeni
Media
Netflix kupuje studia i dział streamingowy Warner Bros. Discovery. Potężna transakcja
Media
Nieoficjalnie: Netflix prowadzi wyłączne rozmowy o zakupie Warner Bros. Discovery, właściciela TVN
Media
Polscy kibice przekonują się do platform streamingowych
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Media
Wojciech Kuśpik, prezes PTWP: „Rzeczpospolita” idealnie do nas pasuje
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama