fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Media i internet

Rosną honoraria agencji public relations w Polsce

123RF
Łączne honoraria pobrane przez agencje PR w Polsce były w ubiegłym roku o prawie 4 proc. wyższe niż rok wcześniej.

W badaniu przeprowadzonym przez firmę Strategia Audit na zlecenie Związku Firm Public Relations agencje PR zostały uporządkowane według tzw. fee income, czyli rzeczywistej wysokości honorarium pobranego w ciągu roku od klientów. Fee income to różnica między przychodem netto ze sprzedaży usług agencji PR i kosztami zewnętrznymi realizowanych przez nie projektów, które potrafią być wysokie w przypadku dużych kampanii promocyjnych czy wydarzeń w rodzaju konferencji.

Tak liczone przychody 19 agencji PR, które wzięły udział w badaniu ZFPR, wyniosły w ubiegłym roku 119,7 mln zł i były o prawie 3,9 proc. wyższe niż rok wcześniej.

– To bardzo dobry wynik, jeśli weźmie się pod uwagę sytuację w spółkach Skarbu Państwa, które w zeszłym roku wypowiedziały umowy o współpracy z niemal wszystkimi firmami biorącymi udział w rankingu. To pokazuje, że rośnie zapotrzebowanie na usługi profesjonalne i jest dobrą zapowiedzią wyników w 2017 roku, ponieważ obserwujemy stopniowy powrót zleceń z sektora publicznego do firm o ugruntowanej reputacji – komentuje w raporcie Grzegorz Szczepański, prezes ZFPR i szef jednej z agencji – Hill+Knowlton Strategies.

Cały rynek jest znacznie większy – w badaniu nie bierze udziału większość działających na nim firm (Szczepański szacuje ich liczbę na ok. 100), bo nie każda agencja chce dzielić się danymi finansowymi. Łączne przychody agencji objętych badaniem przed odliczeniem zewnętrznych kosztów wykonywanych zleceń to ok. dwukrotność wspomnianych 119 mln zł.

– Jak wskazują wyniki jednostkowe wszystkich badanych agencji, poprawie uległ także średni wynik fee income, który w 2016 roku osiągnął wartość 6,3 mln zł, zaś w 2015 roku: 5,5 mln. Siedem agencji z rankingu osiągnęło wynik fee income przekraczający średnią – podaje ZFPR. Wśród agencji uczestniczących w rankingu większość (11 z 19) firm zanotowała wzrost honorariów rok do roku, pięć – spadek, a trzy nie brały udziału w ubiegłorocznym rankingu.

Największą agencją public relations pod względem pobieranych honorariów była w 2016 r. zatrudniająca w ubiegłym roku 46 osób agencja Partner of Promotion, której przychody po odliczeniu zewnętrznych kosztów sięgały 19,5 mln zł i były porównywalne z ubiegłym rokiem (patrz: wykres). Kolejna była agencja MSL Group z wynikiem 14,9 mln zł (wzrost rok do roku o 2,5 proc.), a trzecie miejsce należało do Walk PR (10,3 mln zł fee income, wzrost o 44,6 proc. r./r.). – Wciąż tylko trzy firmy mogą pochwalić się fee income na poziomie wyższym niż 10 mln złotych, ale peleton wytrwale i skutecznie podąża za liderami, sprawiając, że dystans do największych co roku się zmniejsza – komentuje w raporcie Sebastian Stępak, wiceprezes ZFPR i dyrektor zarządzający MSL Group.

W ubiegłym tygodniu polska kampania PR została nagrodzona prestiżową statuetką lwów na największym na świecie festiwalu reklamowym Cannes Lions. Brązowego lwa w kategorii PR dostała kampania społeczna „Godzina jazdy na wózku" zrealizowana dla Akademii Auto Świat przez Papaya Films i agencję Sztengreber. Zamiast uczyć się prowadzić samochód, kursanci uczą się w niej poruszać na wózkach inwalidzkich.

Kampania ma uczulać ludzi na bezpieczne zachowania za kierownicą.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA

WIDEO KOMENTARZ

REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA