#RZECZoBIZNESIE: Beata Durka: Dla pokolenia Z ważniejszy jest youtuber niż celebryta

Dla najmłodszych, pokolenia Z, najważniejszym bohaterem jest youtuber, a nie celebryta. To najbardziej cenny wynik badania „Video Love Story" - mówi Beata Durka, research manager w firmie badawczej IQS, gość programu Marcina Piaseckiego.

Aktualizacja: 20.03.2019 12:15 Publikacja: 20.03.2019 11:04

#RZECZoBIZNESIE: Beata Durka: Dla pokolenia Z ważniejszy jest youtuber niż celebryta

Foto: tv.rp.pl

IQS przeprowadziło badanie „Video Love Story".

- To badanie o wszystkich formach wideo, które oglądają Polacy w sieci i nie tylko. W tym roku zbadaliśmy 3 pokolenia. Pokolenie Z reprezentują najmłodsze osoby od 9 do 22 lat. Pokolenie Y to osoby od 23 do 37 lat, a pokolenie X reprezentują osoby w wieku 38-55 lat - mówił Durka.

Czytaj także:  vloger zapłaci według stawek 18 i 32 proc. 

Najbardziej odstaje pokolenie X, które ogląda zdecydowanie mniej treści w internecie. Ludzie są bardziej przywiązani do tradycyjnego telewizora.

- Najbardziej zaangażowane w treści internetowe jest pokolenie Z. Cały swój wolny czas spędzają w internecie, oglądając krótkie, różnorodne filmiki. Do oglądanie filmów częściej korzystają ze smartfonów. Mały monitor jest ich indywidualnym ekranem – tłumaczyła gość.

Zaznaczyła, że najczęściej oglądają krótkie filmiki, głównie rozrywkowe. Są to filmiki zawierające się w 10 minutach o ciekawostkach, technologii, wypadkach, śmiesznych historyjkach. Na YouTube oglądane są najczęściej teledyski.

- Młody człowiek subskrybuje średnio ponad 50 kanałów, dwukrotnie więcej niż starsi koledzy. Najstarsi subskrybują 4 razy mniej - podała Durka.

Widzowie twórczości youtuberów akceptują reklamy, bo youtuberzy nauczyli ich dlaczego muszą się pojawiać. Wiedzą, że żeby coś było profesjonalne – musi kosztować. Przez ostatni rok poprawiła się jakość treści.

- Dla najmłodszych wideo w sieci to główne źródło informacji o świecie i różnych rzeczach, które ich interesują. Taki 9-latek chce poznawać świat i dowiadywać się o nim jak najwięcej. Dlatego popularnością cieszą się filmiki z ciekawostkami, są kanały, które się w tym specjalizują – tłumaczyła gość.

- Popularne są też kanały historyczne, które prezentują historię w nowatorski sposób – dodała.

Durka podkreśliła, że oglądając filmy staramy się sobie poprawić samopoczucie. - Jest to jedna z najpopularniejszych funkcji wideo. Wśród 5 najczęściej oglądanych rodzajów treści są te, które mają nam poprawić samopoczucie – podała.

Gość oceniła, że świat wideo się nieprawdopodobnie zmienia.

- Świat wideo z YouTuba zaczyna dominować nad tradycyjnym. Obserwujemy silną walkę między nimi. Media tradycyjne wychodzą temu naprzeciw i tworzą treści dedykowane internetowi – mówiła.

- Obserwujemy niebywałą zmianę. Dla najmłodszych, pokolenia Z, najważniejszym bohaterem jest youtuber, a nie celebryta. To najbardziej cenny wynik badania. Pokazuje zmieniający się w istotny sposób świat. Za chwilę będzie mocno zdominowany przez tego typu treści – dodała.

IQS przeprowadziło badanie „Video Love Story".

- To badanie o wszystkich formach wideo, które oglądają Polacy w sieci i nie tylko. W tym roku zbadaliśmy 3 pokolenia. Pokolenie Z reprezentują najmłodsze osoby od 9 do 22 lat. Pokolenie Y to osoby od 23 do 37 lat, a pokolenie X reprezentują osoby w wieku 38-55 lat - mówił Durka.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji