Od 1 października na pokładach samolotów Japan Airlines nie usłyszymy zwrotu „panie i panowie”. Japoński przewoźnik postanowił zrezygnować z takiego powitania na rzecz bardziej inkluzywnych i neutralnych terminów, takich jak „witamy wszystkich” czy „uwaga wszyscy pasażerowie”.

- Od 2014 roku promujemy różnorodność i to jest jedno z naszych działań, które mają na celu równe traktowanie bez względu na płeć – powiedział CNN przedstawiciel Japan Airlines Yutaro Iwasaki.

Zmiana sposobu witania pasażerów nie jest całkowitą nowością na świecie, choć JAL jest w tym zakresie pierwszym azjatyckim przewoźnikiem, który zdecydował się na zmianę. W zeszłym roku ze zwrotów odnoszących się do płci zrezygnował kanadyjski przewoźnik Air Canada, który jasno informował, że chodzi o to, by pasażerowie czuli się szanowani przez linię. Do podobnego witania zachęca swój personel pokładowy niskokosztowy przewoźnk easyJet.

Dla Japan Airlines to także kolejny krok dla większej równości. W marcu 2020 roku przewoźnik poinformował, że stewardessy na pokładzie jego samolotów będą mogły wybrać, czy do pracy założyć spodnie czy spódnicę. Przewoźnik postanowił tak, gdyż chciał, by pracownice poczuły się bardziej komfortowo. 

W spółce zależnej Japan Airlines – JAL Express - pracuje też Air Fuji, pierwsza w Japonii pilotka samolotu komercyjnych linii lotniczych. Warto przy tym zauważyć, że nadreprezentacja mężczyzn w zawodzie pilota jest problemem na całym świecie – według ICAO, Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego, zaledwie 5 proc. pilotów cywilnych to kobiety. W PLL LOT w 2018 roku pracowało 36 pilotek stanowiących około 7 proc. wszystkich pilotów.