Najgorszy kwartał w historii Boeinga

B737 MAX miał być najlepiej sprzedającym się samolotem Boeinga. Stał się największym problemem.

Aktualizacja: 10.07.2019 16:07 Publikacja: 10.07.2019 15:25

Najgorszy kwartał w historii Boeinga

Foto: AFP

Z powodu kryzysu MAXa dostawy samolotów amerykańskiego koncernu wyniosły w II kwartale tylko 90 sztuk. O 54 proc. mniej, niż rok temu. I o 32 proc. mniej w I połowie roku niż w 2018. 

Ta sytuacja zaważy też na wynikach finansowych koncernu, które mają zostać podane 24 lipca.

Czytaj także:  Ural Airlines wierzą w Boeinga i czekają na MAXa 

Główny powód to wstrzymanie dostaw MAXów po katastrofie samolotu Ethiopian Airlines 10 marca 2019 i uziemieniu tych maszyn na całym świecie od 13 marca. Stało się to w momencie, kiedy Boeing przyspieszał produkcję tych maszyn, także z tego powodu, że były one źródłem jego największych dochodów. W tej sytuacji Boeing mógł w II kwartale dostarczyć przewoźnikom jedynie 24 B737 poprzedniej generacji oraz 42 maszyny typu B 787 Dreamlinery oraz 24 B777. Portfel zamówień także nie przedstawia się imponująco, wyraźnie jest pod wpływem napięć w stosunkach chińsko-amerykańskich. Jest mniejszy od ubiegłorocznego o 119 maszyn, głównie z powodu rezygnacji z zamówień na modele B737.

Portfel zamówień na maszyny typu 737 nadal jest imponujący i wynosił w maju 2019 4,415 tys. Ta liczba zmniejszyła się ostatnio po rezygnacji z dostaw saudyjskiej linii niskokosztowej Flydeal na 50 MAXów, a wartość kontraktu to 5,9 mld dol. Saudyjczycy zdecydowali się zamiast Boeingów zamówić u Airbusa A320neo. W tej sytuacji wszystko wskazuje, że w tym roku Airbus, który także ma kłopoty z modelem A380, bo nie ma chętnych do jego kupowania, odzyska w tym roku pozycję lidera w rankingu największych światowych producentów samolotów.

Dla porównania: największy konkurent Boeinga Airbus notuje nieustanny wzrost zamówień, a tylko w czerwcu europejskie konsorcjum podpisało umowy na dostawy 145 maszyn, natomiast w II kwartale dostarczył o 28 proc. więcej samolotów niż w tym samym okresie w roku poprzednim. 

Przy tym brak zamówień to nie jest jedyny problem Boeinga. Wprawdzie spowolnił z 52 do 42 sztuk produkcję MAXów, które teraz musi parkować na terenie Stanów Zjednoczonych (loty MAXami bez pasażerów są dozwolone), ale utrzymanie już wyprodukowanych i nie dostarczonych klientom maszyn, to — zdaniem Caia von Rumohra, analityka rynku lotniczego z Cowen&Co— kosztowały Boeinga 3 mld dol. I ten problem będzie się pogłębiał, ponieważ zgodnie z prognozami analityczki Jeffries, Sheili Kahyagoulu Boeing nie ma szans na dostarczenie choćby jednego MAXa w drugim i trzecim kwartale 2019.

Braki w przepływie gotówki są łagodzone wpływami za dostarczone Dreamlinery, maszyny wojskowe i usługi posprzedażne.

Z powodu kryzysu MAXa dostawy samolotów amerykańskiego koncernu wyniosły w II kwartale tylko 90 sztuk. O 54 proc. mniej, niż rok temu. I o 32 proc. mniej w I połowie roku niż w 2018. 

Ta sytuacja zaważy też na wynikach finansowych koncernu, które mają zostać podane 24 lipca.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Branża lotnicza rozpala emocje. Temat kampanii wyborczych w całej Europie
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie