Duże zakupy SAS i Lion Air

Skandynawski przewoźnik SAS zamówił dodatkowe 50 samolotów A320neo, a indonezyjski Lion Air zadatkował też 50 B737 MAX 10 i rozważa kupno dreamlinerów.

Publikacja: 11.04.2018 12:18

Duże zakupy SAS i Lion Air

Foto: materiały prasowe

— Zamówienie oznacza, że SAS po raz pierwszy w swej historii będzie mieć od 2023 r. flotę złoconą z jednego modelu, samolotów krótkiego i średniego zasięgu najskuteczniejszych na rynku pod względem kosztów i środowiska — powiedział w Tuluzie prezes SAS, Rickard Gustafson.

Zamówienie przewiduje wynajęcie w firmach leasingowych od wiosny 2019 do końca 2021 r. 15 nowych A320neo; pozostałe 35 sztuk o wartości 4 mld dolarów w cenach katalogowych zostanie dostarczone bezpośrednio przez Airbusa do końca 2023 r. SAS zastrzegł opcję kupna dodatkowych pięciu sztuk.

Przewoźnik używa już 17 A320neo, bo wcześniej zamówił 30 takich samolotów. W 2023 r. jego flota będzie liczyć co najmniej 80 samolotów. Obecnie liczy 56 samolotów (osiem A340, osiem A330 i 40 z rodziny A320).

Lion Air woli boeingi

Grupa Lion Air złożyła z kolei potwierdzone zamówienie na 50 największych B737 MAX 10 o wartości 6,24 mld dolarów.

Jeden z założycieli, Rusdi Kirana poinformował, że Lion Air mająca już filie w Malezji i Tajlandii rozważa utworzenie w bieżącym roku kolejnej w jednym z krajów regionu, ale nie chciał ujawnić, w którym. W 2016 r. dziennik „Jakarta Post” podał, że linia szuka lokalnego partnera w Wietnamie. Podobnie uchylił się od powiedzenia, ile B787 Dreamliner zamierza zamówić, dodał tylko, że list intencyjny zostanie podpisany za 2-3 tygodnie..

Podczas salonu pod Paryżem w czerwcu 2017 Lion Air dynamicznie rozwijająca się poinformowana o podpisaniu listu intencyjnego ws. kupna największych MAX-ów, najbardziej kupowanego obecnie samolotu na świecie. Jej flota składa się zasadniczo z samolotów wąskokadłubowych, ale liczy też trzy szerokokadłubowe A330.

Wiceprezes Boeinga na Azje-Pacyfik i Indie, Dinesh Keskar ocenia, że B737 MAX 10 otrzyma certyfikat żeglowności w 2020 r., a pierwsze dostawy dla Lion Air nastąpią wkrótce potem. To jeden z najważniejszych klientów koncernu, w tym roku jako pierwszy odebrał mniejszą wersję, B737 MAX 9 na 220 pasażerów.

— Zamówienie oznacza, że SAS po raz pierwszy w swej historii będzie mieć od 2023 r. flotę złoconą z jednego modelu, samolotów krótkiego i średniego zasięgu najskuteczniejszych na rynku pod względem kosztów i środowiska — powiedział w Tuluzie prezes SAS, Rickard Gustafson.

Zamówienie przewiduje wynajęcie w firmach leasingowych od wiosny 2019 do końca 2021 r. 15 nowych A320neo; pozostałe 35 sztuk o wartości 4 mld dolarów w cenach katalogowych zostanie dostarczone bezpośrednio przez Airbusa do końca 2023 r. SAS zastrzegł opcję kupna dodatkowych pięciu sztuk.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec