Spółka Kingboard Chemical Holding z Hongkongu podała o sprzedaniu za 5,16 mld dolarów hongkońskich (661 mln USD) swego udziału w Cathay przewoźnikowi z Doha, co powoduje, że kupujący stał się trzecim co do wielkości udziałowcem azjatyckie linii, za Swire Pacific i Air China. Transakcja skomplikuje wykonanie planu restrukturyzacji Cathaya zakładającego zmniejszenie kosztów o 4 mld HKD w ciągu 3 lat.

Dla Qatar Airways transakcja oznacza objęcie pierwszego udziału w azjatyckiej linii lotniczej, co pozwoli mu zwiększyć obecność na świecie i ruch z Doha, gdy emirat przeżywa największy kryzys polityczny w krajami znad Zatoki. Mimo problemów Cathaya, prezes Qatar Airways Akbar al-Baker uznał go za „jedną z najsilniejszych linii lotniczych na świecie z ogromnym potencjale w przyszłości”.

- Cathay będzie teraz mieć trzech dużych udziałowców, każdego innego z potencjalnie sprzecznymi interesami, co nie musi być korzystne dla tej linii, bo czekają ją wyzwania operacyjne i przekształcenia — stwierdziła prezes firmy badania transportu Crucial Perspective, Corinne Png.

Swire Pacific ma w tej linii 45 proc., Air China 30 i pozytywnie oceniła zakup wyrażając nadzieję, że udziałowcy będą współpracować w szukaniu synergii. — Z szacunkiem dla trzech linii uważamy, że istnieje konkurencja i współpraca, ale wszystko zależy od zachowania równowagi. Gdy udziałowcy są zawodowcami, to lepiej rozumieją od niefachowców strategię i biznes — powiedział Zhou Feng z Air China.