Sześć lat świetlnych dzieli Ziemię od super-Ziemi?

Zespół astrofizyków wierzy, że odkrył dużą, oblodzoną, słabo oświetloną "super-Ziemię" - planetę 3,2 razy większą od naszej - oddaloną zaledwie sześć lat świetlnych od Ziemi - czytamy w magazynie "Nature".

Aktualizacja: 15.11.2018 16:57 Publikacja: 15.11.2018 14:55

Sześć lat świetlnych dzieli Ziemię od super-Ziemi?

Foto: 123RF

Planeta miałaby krążyć wokół Gwiazda Barnarda - jednej z gwiazd w gwiazdozbiorze Wężownika. Gwiazda Barnarda to czerwony karzeł oddalony ok. 6 lat świetlnych od Ziemi.

"Po bardzo dokładnych analizach jesteśmy na 99 proc. pewni, że planeta tam jest" - napisał w oświadczeniu kierujący zespołem Ignasi Ribas z Instytutu Nauk o Kosmosie w Katalonii oraz Instytutu Nauk o Kosmosie, CSIC, w Hiszpanii.

"Jednakże będziemy nadal obserwować tę gwiazdę, by wykluczyć możliwe, choć mało prawdopodobne, naturalne wariacje jasności gwiazdy, które mogą mylnie być brane za obecność planety".

Super-Ziemia, która miałaby okrążać Gwiazdę Barnarda w 233 dni, byłaby nieprzyjazna dla ludzi, ze względu na ekstremalne temperatury - wynika z tego samego oświadczenia.

Wcześniejsze próby zidentyfikowania planety krążącej wokół Gwiazdy Barnarda kończyły się niepowodzeniem. Tym razem jednak użyto pomiarów z kilku bardzo precyzyjnych instrumentów pomiarowych umieszczonych na teleskopach na całym świecie - wynika z oświadczenia Europejskiego Obserwatorium Południowego.