Przedstawiciele spółki Goldberg & Sons z Chorzowa dzwonią do konsumentów i proponują spotkania, w trakcie których namawiają na zmianę ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK). Zapewniają przy tym o możliwości bezkosztowego wycofania się z dotychczasowej polisy. Ewentualne opłaty ma rzekomo ponosić pośrednik lub jego przedstawiciel. Nie informują, że rozwiązanie nowej umowy w przyszłości będzie wiązało się z dodatkowymi opłatami - wynika ze skarg docierających do UOKiK.
Jak ustalił urząd, w rzeczywistości żadne opłaty likwidacyjne nie są pokrywane przez przedsiębiorcę. Konsument musi je zapłacić w całości. Pośrednik wprowadza konsumentów w błąd m.in. co do wysokości składki ubezpieczeniowej, możliwości rezygnacji z ubezpieczenia, okresu jego obowiązywania - ostrzega UOKiK.
Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Goldberg & Sons i zdecydował się ostrzec konsumentów, ponieważ kwestionowane praktyki mogą powodować niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów.
- Przedstawiciele Goldberg & Sons narażają swoich klientów na straty finansowe. Mogą oni podejmować niekorzystne dla siebie decyzje i wybierać produkty niedostosowane do własnych potrzeb i możliwości finansowych. Po zawarciu umowy mogą też być zaskoczeni opłatami związanymi z likwidacją starej polisy i rzeczywistymi kosztami ubezpieczenia, które było im przedstawiana jako tańsze – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
To kolejne ostrzeżenie konsumenckie UOKiK. Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów, ostrzeżenia są wykorzystywane w przypadku stwierdzenia przez urząd szczególnie uzasadnionego podejrzenia stosowania przez przedsiębiorcę nielegalnej praktyki, która może narazić szeroki krąg konsumentów na znaczne straty finansowe lub niekorzystne skutki. Ostrzeżenia są zamieszczane na stronie internetowej urzędu.