Mateusz Laskowski, członek zarządu Forbis Group, podkreśla, że bezsprzecznie jest to design tworzący klimat miejsca i pomagający osiągnąć biznesowe cele. - Projektowanie biura coworkingowego to wyzwanie, które tkwi w potrzebie umiejętnego strefowania przestrzeni tak, aby nie zagubić idei otwartości, która przyświeca tego typu miejscom - tłumaczy Mateusz Laskowski. - Służą temu liczne zabiegi, takie jak różnicowanie poszczególnych stref kolorem, czy przy pomocy wykorzystanych materiałów aranżacyjnych, a nawet roślin. W coworkingach często spotyka się także szklane ścianki działowe, zapewniające dobre doświetlenie wszystkich stref i poczucie pracy we wspólnej przestrzeni – tłumaczy.
Laskowski podkreśla, że biura coworkingowe rzadko pozycjonują się w jednoznaczny sposób i zamykają na konkretnej grupie zawodowej, sektorze, czy osobach o podobnym sposobie pracy. - Każde ma, oczywiście indywidualny charakter - podkreśla. - Bywa, że dane miejsce silniej przyciąga np. specjalistów IT, jednak kwintesencją tego konceptu jest elastyczność i uniwersalność - podkreśla.
Design sprzyja też celom czysto biznesowym. Cowork, jak podkreśla ekspert Forbis Group, jest miejscem spotkań z potencjalnymi klientami i kontrahentami, a nowoczesne biuro na wysokim poziomie podnosi prestiż firmy. Spotkania w przestrzeniach coworkingowych mogą być bardziej efektywne niż te prowadzone np. w głośnych kawiarniach.
Coworki szczególnie cenią młodzi pracownicy. Z analiz Forbis Group wynika, że w ciągu najbliższych dziesięciu lat co czwarty zatrudniony będzie osobą urodzoną po 1980. Eksperci zwracają uwagę na ogromne różnice pomiędzy generacjami. - Zespoły złożone z baby boomersów, pokolenia X urodzonego w latach 1965-1980, milenialsów urodzonych pomiędzy 1981 a 1990 oraz pokolenia Z, czyli osób urodzonych po roku 1995, muszą wzajemnie kooperować - tłumaczą. - Duże różnice pomiędzy oczekiwaniami wobec pracodawcy i zupełnie inny styl pracy poszczególnych pokoleń stawiają przed organizacjami ogromne wyzwanie.
Najmłodsi pracownicy stawiają na pracę zespołową, nie mają problemu z wykonywaniem kilku zadań jednocześnie, oczekują przede wszystkim dobrych warunków do rozwoju i jasnej ścieżki awansu. Reprezentanci baby boomersów najbardziej cenią sobie stabilność zatrudnienia, są lojalnymi pracownikami mocno poświęcającymi się pracy, zadania wykonują pojedynczo nie „przeskakując" pomiędzy projektami. - Nadgodziny nie stanowią dla nich problemu. Tak zróżnicowane podejście do pracy wymusza zmiany w przestrzeni roboczej. Pracodawcy muszą pogodzić zupełnie odmienne style pracy i zapewnić przestrzeń, która pozwoli generacjom na przekazywanie sobie wiedzy - podkreślają eksperci. - Świetnym rozwiązaniem jest otwarta przestrzeń z zamkniętymi, wydzielonymi przestrzeniami dla grup roboczych. Współczesne trendy w projektowaniu biur, które kojarzą się z mocno innowacyjnymi modelami pracy, mogą sprzyjać integracji międzypokoleniowej.
Maria Kaźmierczak, ekspert ShareSpace, podkreśla, że możliwość bycia częścią większej społeczności jest cenioną przez młodsze pokolenia pracowników wartością dodaną. - Badania pokazują, że aż 61 proc. profesjonalistów korzystających z przestrzeni coworkingowych odczuwa znacznie mniejszą izolację i pozytywny wpływ na skupienie na pracy w porównaniu do pracy do pracy z domu czy kawiarni.