fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Komercyjne

Klienci lubią sklepy za rogiem

materiały prasowe
W pierwszym półroczu polski rynek wzbogacił się o 13 mniejszych obiektów handlowych. Kolejne są w budowie.

- Wraz z luzowaniem obostrzeń na początku maja w handlu tradycyjnym łączna sprzedaż detaliczna wzrosła o 14,9 proc., licząc miesiąc do miesiąca. Co ciekawe, udział e-commerce spadł w maju do poziomu 9,1 proc. z 11,9 proc. w kwietniu – podaje firma doradcza JLL.

- Rozwój e-commerce w Polsce jest faktem, niemniej jednak to handel stacjonarny jest nadal najchętniej wybierany przez polskich klientów – komentuje cytowana w komunikacie Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL. - Marcowy wybuch pandemii uwypuklił wyzwania, z którymi rynek, nie tylko w kraju, mierzył się już od dawna. Chodzi tu nie tylko o zwiększenie aktywności sieci handlowych w kanale online i sprzedaży wielokanałowej, ale również o poszukiwanie nowych formatów sprzedaży i lokalizacji, które pozwolą markom otworzyć się na nowe grupy docelowe.

Wielkie otwarcie i zamknięcia

Joanna Tomczyk, starszy analityk rynku w JLL, zauważa, że choć wybuch pandemii spowolnił aktywność budowlaną, to jednak w pierwszej połowie roku deweloperzy oddali w Polsce do użytku niemal 148 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej w dużych obiektach ( nieruchomości o powierzchni ponad 5 tys. mkw. - centra i parki handlowe, wolno stojące magazyny handlowe, centra wyprzedażowe).

Prawie 77 tys. mkw. przypada na drugi kwartał. - Niewątpliwie jednym z najważniejszych wydarzeń nie tylko tego półrocza, ale i roku, było otwarcie długo oczekiwanej przez mieszkańców Warszawy Elektrowni Powiśle – wskazuje ekspertka JLL. - W tym samym czasie zamknięto cztery sklepy Tesco (w Gorzowie Wielkopolskim, Piastowie, Lesznie i Puławach) oraz centrum handlowe Sukcesja w Łodzi.

Jak podaje JLL w budowie (z terminem ukończenia w tym lub przyszłym roku) jest prawie 490 tys. mkw. - Niektóre otwarcia mogą jednak zostać przesunięte w czasie – przewidują eksperci JLL.

- Ciekawym trendem, pomimo trwającej pandemii, jest kontynuacja dynamicznego rozwoju centrów convenience (obiekty o powierzchni najmu 2 tys. – 4,99 tys. mkw.) Do końca pierwszego półrocza polski rynek wzbogacił się o blisko 40 tys. mkw. w ramach 13 tego typu projektów, a ok. 73 tys. mkw. jest w budowie. Dowodzi to, że mniejsze obiekty handlowe bardzo dobrze odpowiadają na potrzeby klientów, jeśli chodzi o wygodne i codzienne zakupy - tłumaczy Joanna Tomczyk.

Plany w zawieszeniu

Eksperci JLL zauważają, że spadek odwiedzalności w dużej części obiektów handlowych połączony ze spadkiem obrotów, a także trwające rozmowy najemców z właścicielami centrów spowodowały spowolnienie lub czasowe wstrzymanie planów rozwoju niektórych operatorów, szczególnie z sektora mody.

- Należy jednak zaznaczyć, że część najemców, w szczególności operatorów sieci spożywczych lub tzw. value retailers, takich jak Tedi, Pepco, Dealz czy Action, nadal aktywnie poszukuje nowych lokalizacji – zwraca uwagę Anna Wysocka. - Największym zainteresowaniem cieszą się obiekty typu convenience, parki handlowe, centra outletowe i galerie handlowe w mniejszych miastach. Co ważne, to właśnie te obiekty po okresie blokady najszybciej zaczęły wracać do poziomów odwiedzialności zbliżonych do tych sprzed pandemii - podkreśla.

Dodaje, że na polskim rynku można też zaobserwować wzrost zainteresowania umowami i lokalizacjami typu pop-up, które pomagają najemcom w wyprzedaży towaru zalegającego w magazynach oraz testowaniu nowych opcji.

Wielkie transakcje

- Łączna wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych w pierwszej połowie roku wyniosła ok. 430 mln euro, z czego dominujący był zakup 61,49 proc. udziałów w spółce GTC, która jest właścicielem Galerii Jurajskiej w Częstochowie i Galerii Północnej w Warszawie – mówi Andrzej Bzowski, starszy analityk finansowy w JLL. - Warto też zauważyć, że Tesco ogłosiło sprzedaż swojego polskiego biznesu duńskiej korporacji Salling Group, właściciela sieci Netto. Transakcja obejmuje przejęcie 301 sklepów sieciowych wraz z centrami dystrybucyjnymi oraz siedzibą firmy za łączną kwotę 900 mln zł, przy czym nie jest ona klasyfikowana jako transakcja inwestycyjna na rynku nieruchomości handlowych.

Poza sprzedażą udziałów w spółce GTC, w II kwartale zamknięto kilka mniejszych transakcji dotyczących obiektów typu convenience, sklepów spożywczych, parków handlowych i obiektów przeznaczonych do przebudowy.

JLL podaje, że stopy kapitalizacji na rynku najlepszych centrów handlowych w Polsce szacowane są na 5,15 proc. Najlepsze parki handlowe są na stabilnym poziomie ok. 6,8 proc. - W II kw. nie odnotowano jednak transakcji, których przedmiotem były centra handlowe, poza wspomnianą transakcją sprzedaży udziałów GTC – zastrzegają eksperci.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA