fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Komercyjne

Magazyny: prawie 4 mln mkw. hal dla e-commerce

materiały prasowe
W Polsce najwięcej obiektów dla najemców handlujących w internecie jest w województwie łódzkim. Oferują 887 tys. mkw. powierzchni.
W województwie dolnośląskim branża e-commerce ma do dyspozycji 716 tys. mkw, magazynów, a w śląskim - 621 tys. mkw. Wyniki pionierskiego badania „Jak ugryźć e-commerce w magazynie?" przedstawia międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield. Eksperci przeanalizowali polski rynek magazynowy z perspektywy branży e-commerce. Jakie są najważniejsze trendy mające największy wpływ na dalszy rozwój tego sektora?

Wielokanałowa sprzedaż

- Według dostępnych statystyk globalne obroty branży e-commerce wynoszą 3 biliony USD rocznie, a najszybciej rosnącym rynkiem jest rynek azjatycki, którego dynamika sięga prawie 30 proc. - podają autorzy raportu. - Dla porównania wartość europejskiego kanału handlu w internecie oszacowano na ponad 602 mld EUR, z czego prawie 60 proc. generowały trzy rynki - brytyjski, niemiecki oraz francuski.
W Polsce natomiast na koniec 2018 roku rynek e-commerce był wyceniany na ponad 50 mld PLN (w skali Europy jest to udział >2 proc.), a w ciągu najbliższych kilku lat jego wartość może wzrosnąć nawet do 80 mld PLN.
- Głównym czynnikiem mającym wpływ na dynamiczny rozwój branży e-commerce jest przede wszystkim rozwój modelu wielokanałowej sprzedaży omnichannel oraz wzrost udziału internetowego kanału sprzedaży w całym handlu detalicznym - wyjaśniają analitycy Cushman & Wakefield. - Sprzedawcy stawiają w centrum uwagi konsumentów, dla których zakupy powinny być wygodne, szybkie i możliwe do zrealizowania z wykorzystaniem dowolnego urządzenia. Reagując na ich potrzeby, firmy już teraz rozwijają mobile jako dodatkowy kanał sprzedaży. W najbliższym czasie będzie to miało znaczący wpływ m.in. na logistykę zwrotów czy poprawienie szybkości reakcji. W związku z rozwojem technologii i zyskiwaniem na znaczeniu nowych kanałów sprzedaży, najemcy z branży e-commerce będą wymuszać zmiany na rynku magazynowym.
- Rynek powierzchni logistycznych jest odzwierciedleniem tendencji i trendów w handlu. Omnichannel, który przeobraża się coraz częściej w strategię new retail, będącą połączeniem transakcji offline, online, big data i logistyki powoduje, że magazyny przestały być już dawno miejscami rozładunku, składowania i załadunku palet, a stały się centrum osiągania przewagi konkurencyjnej i tworzenia produktów oraz usług, które kreują wartość dodaną całej oferty - podkreśla Damian Kołata, Associate w dziale powierzchni przemysłowych i logistycznych, Cushman & Wakefield. - Nowoczesne powierzchnie logistyczne to teraz skomplikowane połączenie różnorodnych stref składowania i kompletacji, powierzchni operacyjnych i miejsc do procesowania zwrotów. Połączenie takie odnosi się również coraz częściej do symbiozy działania zasobów ludzkich i automatyki. Daleko nam jeszcze do dronów, które inwentaryzują zapasy, ale inteligentne roboty kognitywne, rozbudowane sortery i wielopoziomowe pick towery będące integralną częścią magazynowego ekosystemu nikogo już nie dziwią. Potwierdzają to nasze badania, które wskazują dodatkowo na kolejne trendy, jak np. postępująca personalizacja w zakresie VAS, a także stworzenie na magazynach punktów druku 3D - opowiada.

Nowe otwarcia

Całkowite zasoby rynku magazynowego w Polsce to ponad 16 mln mkw., z czego prawie 25 proc. przeznaczone jest do obsługi rynku e-commerce. - Inwestycje w trzech województwach - łódzkim, dolnośląski i śląskim odpowiadają za 56 proc. (ponad 2,2 mln mkw. powierzchni) zasobów dla tej branży - wskazują eksperci. - Wśród najemców e-commerce wyróżnia się cztery kategorie: międzynarodowe firmy działające wyłącznie w kanale internetowym (Zalando, Amazon, Answear.com), firmy działające w kanale detalicznym, które rozwijają strategię Omnichannel (Smyk, Vistula Retail Group, KRM, LPP, Leroy Merlin, Decathlon, MediaMarkt Saturn), operatorzy logistyczni mający doświadczenie we współpracy z e-commerce (Arvato Bertelsmann, Fiege, Rhenus Logistics, DHL Supply Chain, Spedimex), czy firmy z branży KEP (przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych np. DHL, DPD, InPost, TNT, GLS, UPS, FedEx).
Tempo rozwoju branży e-commerce nie zwalnia. - Najemcy z tego sektora wymagają nawet trzykrotnie większej powierzchni niż firmy wykorzystujące tradycyjne kanały sprzedaży. 33 proc, ankietowanych deweloperów i 60 proc. operatorów logistycznych stwierdziło, że prowadzi obecnie nowe projekty dla firm z branży e-commerce, a zdecydowana większość deweloperów (82 proc.) potwierdziła, że najemcy z branży e-commerce w ostatnich trzech latach zwiększyli zajmowaną powierzchnię magazynową - podaje Cushman & Wakefield. - Na to samo pytanie wszyscy ankietowani operatorzy logistyczni odpowiedzieli, że powierzchnia wykorzystywana do obsługi klientów z branży e-commerce powiększyła się.
Wszyscy zbadani deweloperzy uważali, że firmy z branży e-commerce będą uruchamiały w najbliższych latach nowe lokalizacje (55 proc. - raczej tak, 45 proc. - zdecydowanie tak). Bardziej sceptyczni byli operatorzy logistyczni – 60 proc. z nich uważało, że nastąpią nowe otwarcia (40 proc. - raczej tak, 20 proc. - zdecydowanie tak).
- Na pytanie o prognozę dotyczącą powierzchni wszyscy operatorzy logistyczni i 92 proc. deweloperów biorących udział w badaniu stwierdziło, że powierzchnia wykorzystywana na potrzeby operacji logistycznych w sektorze e-commerce zwiększy się - podają analitycy. - Jedynie 8 proc. deweloperów stwierdziło, że powierzchnia pozostanie na niezmienionym poziomie.

Automatyzacja procesów

Zarówno deweloperzy, jak i operatorzy logistyczni jako kluczowy trend na rynku magazynowym dla e-commerce wskazują coraz większą automatyzację procesów magazynowych, potrzebę otwierania centrów dystrybucyjnych w nowych lokalizacjach, a także przenoszenie operacji logistycznych z rynków niemieckiego i skandynawskiego do Polski.
- Okazuje się, że 94 proc. firm zlokalizowanych w polskich magazynach obsługuje z Polski dostawy na rynek krajowy, a 56 proc. na rynek Europy Środkowo-Wschodniej (Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria i kraje bałtyckie). - czytamy w raporcie. - 100 proc. najemców obsługuje rynki Europy Zachodniej (np. rynki niemiecki, włoski, francuski). Ponadto 31 proc. klientów obsługuje rynki skandynawskie (Dania, Szwecja, Norwegia i Finlandia), a 19 proc. - pozostałe lokalizacje.
- Decyzja o wyborze lokalizacji dla magazynu do obsługi e-commerce ma charakter strategiczny i jest szczególnie wrażliwa na dwa czynniki: możliwość sprawnej dystrybucji, pozwalającej na maksymalne skrócenie czasu dostawy i dostępności zasobów ludzkich - komentuje Joanna Sinkiewicz, partner, dyrektor w dziale powierzchni przemysłowych i logistycznych w Cushman & Wakefield. - Niezwykle istotne stają się idealna infrastruktura drogowa oraz możliwość zapewnienia kadr, mogących sprostać wyzwaniom związanym z fluktuacją popytu i szczytami sprzedażowymi. Zdarza się, że przy dzisiejszej sytuacji na rynku pracy, wybór lokalizacji jest swoistym kompromisem na rzecz tego drugiego aspektu i inwestycja zostaje zlokalizowana w rejonach o lepszej dostępności siły roboczej jak np. Polski zachodniej czy północno-wschodniej. Polska od lat oceniana jest jako znakomita lokalizacja dla międzynarodowego biznesu. Badania potwierdzają, że zarówno zakłady produkcyjne, jak i lokalne centra dystrybucyjne w Polsce pozwalają na efektywną obsługę nie tylko rynku lokalnego, ale również regionu Europy Środkowo-Wschodniej (kraje bałtyckie, Czechy, Słowacja Węgry, Bułgaria i Rumunia), Europy Zachodniej (Niemcy, Włochy, Hiszpania, Francja, kraje Beneluxu), Europy Wschodniej (Rosja, Ukraina, Białoruś) oraz krajów skandynawskich (Dania, Szwecja, Finlandia, Norwegia).
Do najważniejszych atutów naszego kraju, w ocenie przedsiębiorców, należą: dostępność kadr i poziom kosztów związanych z rynkiem pracy, położenie geograficzne i rozwinięta infrastruktura komunikacyjna oraz jakość infrastruktury magazynowej, jej dostępność i związany z nią koszt – stwierdza

Zwroty towarów

- To klient determinuje miejsce i czas realizacji transakcji. Konsumenci chcą mieć możliwość dokonywania zakupów w dowolnym miejscu i o dowolnej porze, co sprawia, że lokalizacja magazynu zapewniająca elastyczność i szybką dostawę ma kluczowe znaczenie dla powodzenia biznesu - podkreśla Damian Kołata. - Nie możemy zapominać również o logistyce zwrotów i re-commerce, czyli transakcjach, których przedmiotem są rzeczy zwrócone bądź używane. Operacje takie generują ogromne zapotrzebowanie nie tylko na powierzchnie magazynowe, ale i zasoby ludzkie, stąd płynie więc ogromny potencjał Polski jako europejskiego hubu logistycznego, co bezsprzecznie pokazuje nasze pionierskie badanie - dodaje.
Ekspert podkreśla, że pomimo wyzwań związanych z dostępnością do zasobów ludzkich, Polska jest cały czas bardzo atrakcyjna w porównaniu z rynkami zachodnimi.Na pytanie o liczbę osób zatrudnionych przy operacjach e-commerce w parkach logistycznych i magazynach zdecydowana większość ankietowanych wskazała najwyższy przedział - powyżej 500 osób.
73 proc. ankietowanych deweloperów i 100 proc. operatorów logistycznych stwierdziło, że w najbliższych latach liczba pracowników będzie rosnąć. Jedynie 27 proc. deweloperów uważało, że liczba pracowników zmaleje. Natomiast według danych Eurostat polski rynek pracy jest wciąż jednym z najbardziej atrakcyjnych w Europie, szczególnie jeśli godzinowe koszty pracy w naszym kraju (10,1 EUR) zostaną porównane w Niemcami (34,6 EUR), czy Danią (43,5 EUR).
- Szczególnym zainteresowaniem obdarzają Polskę firmy związane ze sprzedażą internetową. Przy ogromnej dynamice cechującej tę branżę, zapotrzebowaniu na siłę roboczą, znaczeniu dystrybucji - pod kątem jakości i kosztów - Polska jawi się jako idealny wybór lokalizacyjny dla centrów dystrybucyjnych firm z sektora e-commerce - zwracają uwagę analitycy. - Stąd niesłabnące zainteresowanie tej branży naszym krajem oraz rosnąca liczba najemców związanych ze sprzedażą internetową, szukających lokalizacji do obsługi rynków zachodnich, skandynawskich i środkowoeuropejskich - dodaje.
Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA