Dobry adres w cenie kawy

Metraż podłogi nie jest już decydującym kryterium wyboru firmowego biura.

Aktualizacja: 16.02.2019 15:02 Publikacja: 16.02.2019 14:46

Dobry adres w cenie kawy

Foto: materiały prasowe

O przyszłości polskiego rynku biur mówi Rafał Gabteni, dyr. regionalny Grupy IWG w Polsce (IWG zrzesza takie firmy na polskim rynku jak Spaces czy Regus):

- Dzisiaj nikt nie ma wątpliwości, że rewolucja rewolucja na rynku nowoczesnych rozwiązań i miejsc pracy dzieje się na naszych oczach. Liczne badania, w tym te przeprowadzone przez International Workplace Group w 2018 roku, do którego należą Spaces i Regus, dowodzą, że pojęcie „biura" nie jest dziś tym samym co kiedyś.

Tradycyjne rozumienie biura jako powierzchni stricte przeznaczonej pod wstawienie sprzętów biurowych, zostało wzbogacone o aspekty kładące duży nacisk na jego funkcjonalność, lokalizację, wystrój, elastyczność, a nawet kwestie społeczne.

Metraż podłogi nie jest decydującym kryterium wyboru lokalizacji firmy. Nasi klienci doskonale o tym wiedzą i dlatego we współdzieleniu biura dopatrują się korzyści takich jak łatwość jego dostosowywania do bieżących potrzeb firmy, optymalizację kosztów prowadzenia działalności biznesowej, ograniczenie ryzyka utraty płynności finansowej czy zwiększenie produktywności pracowników, dzięki wzajemnej wymianie doświadczeń jaką można prowadzić z innymi współużytkownikami powierzchni.

Dlatego dziś biuro to już nie tylko metry kwadratowe podłogi, ale ważny element strategii działania firmy, mogący przesądzać nawet o sukcesie bądź porażce przedsiębiorstwa. Nic więc dziwnego, że coraz większa liczba inwestorów decyduje się wpisać coworkingi na stałe w projekty nowo powstających budynków biurowych.

Część z nich decyduje się nawet na założenie własnych marek oferujących usługi biura serwisowanego, dostrzegając potencjał tego rodzaju działalności biznesowej. Jednakże z własnego wieloletniego doświadczenia wiem, że nie jest to branża łatwa.

I choć na polskim rynku jest kilkanaście podmiotów oferujących biura współdzielone, tylko nieliczne z nich mogą cieszyć się najlepszą opinią , oferując najwyższy poziomem usług mogących sprostać potrzebom i wymaganiom klientów.

W Polsce największe zagęszczenie biur coworkingowych mamy w Warszawie. Stolica przyciąga mieszkańców z całego kraju. Przyjeżdżają tu studenci, przedsiębiorcy, artyści, freelancerzy i pracownicy poszukujący nowych możliwości rozwoju kariery zawodowej. Większość z nich w początkowej fazie rozwoju działalności stawia przede wszystkim na elastyczność, zarówno jeśli chodzi o miejsce pracy jak i koszty jego utrzymania, a co się z tym wiąże - również i okresy wypowiedzenia.

Jeszcze kilka lat temu większość z nich stawiała na popularne kawiarnie oferujące to co pozornie najpotrzebniejsze do pracy, a więc stół czy biurko z fotelem, internet i oczywiście kawę. Jednakże każdy, kto decyduje się na prowadzenie własnej firmy powinien też być świadomym kosztów jej utrzymania.

Dzisiejsi przedsiębiorcy, nawet ci początkujący, wiedzą, że za cenę jednej kawy w papierowym kubku dziennie, w skali miesiąca mogą mieć o wiele więcej. Wystarczy kilkanaście złotych dziennie, by móc cieszyć się miejscem pracy, które każdego dnia będzie czekało na nas gotowe do użytku, adres biznesowy, wsparcie administracyjne, najwyższej klasy sprzęt biurowy i bezpieczeństwo, nad którym czuwają pracownicy biura serwisowanego.

Ciekawym rynkiem jest też południe Polski, w szczególności obszary objęte tak zwanymi specjalnymi strefami ekonomicznymi, gdzie oprócz dobrodziejstw, jakie oferują coworkingi, można skorzystać z państwowych ulg i dofinansowań.

W ostatnich latach w wielu dziedzinach naszego codziennego życia daje się zauważyć wszechobecną modę na współdzielenie różnego rodzaju produktów i usług, poczynając od rowerów, przez samochody i mieszkania na powierzchni biurowej kończąc. Może się wydawać, że coworkingi są stosunkowo młodym wynalazkiem.

Jednakże w rzeczywistości za dzisiejszym sukcesem elastycznych rozwiązań miejsc pracy stoi 30 lat pracy, nieustających udoskonaleń i tworzenia rozwiązań będących odpowiedzią na potrzeby klientów Regus oraz innych marek wchodzących w skład grupy IWG.

O zapotrzebowaniu na usługi biur współdzielonych najlepiej świadczy fakt, że w 2018 roku udało nam się otworzyć siedem biur Regus (trzy w Warszawie, , jedno w Łodzi, dwa w Krakowie i jedno w Katowicach), a do tego jedno biuro Spaces w Warszawie, którego powierzchnia to niemal 6 tys. mkw.

Część z tych lokalizacji już została wynajęta w całości. Przeprowadziliśmy też kompleksowe remonty w dwóch innych naszych centrach biznesowych otwartych we wcześniejszych latach. Pod koniec stycznia 2019 roku oddaliśmy do użytku jeszcze jedną powierzchnię w Warszawie, a na najbliższe miesiące planujemy otwarcia kolejnych biur - Regusa i Spaces. To świadczy o ogromnym popycie na takie usługi.

Trudno jest stworzyć jeden profil typowego użytkownika coworkingu czy wskazać branżę, wśród której ta forma przestrzeni do pracy cieszyłaby się szczególnym zainteresowaniem. Myślę, że największą zaletą coworkingu jest to, że każdy może odnaleźć w nim miejsce dla siebie. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów powierzchni współdzielonej: od bardziej tradycyjnych już wydzielonych boxów, po ogromne, otwarte przestrzenie swoim wyglądem przypominające bardziej klub czy kawiarnię aniżeli miejsce pracy.

Wszystko zależy od tego co kto lubi i gdzie czuje się dobrze. Z naszej oferty korzystają zarówno małe firmy jak i globalne korporacje, ludzie młodzi jak i dojrzali, zatrudnieni na etat jak i pracujący freelancerzy. Wszyscy reprezentują różne branże, począwszy od tych związanych z usługami IT, przez handel, retail, marketing, usługi prawne, doradztwo.

Aby sprostać potrzebom możliwie jak największej liczby użytkowników naszych biur serwisowanych, staramy się je różnicować zarówno pod kątem lokalizacji jak i samego wystroju. Mamy pod swoimi skrzydłami zarówno klientów, którzy dosyć mają wszechobecnej bieli, prostoty i połysku jak i tych, którzy bez nich czują się przytłoczeni. Dlatego tak jak różni są nasi klienci i ich potrzeby, tak i różne są nasze biura i oferta, którą nieustannie poszerzamy.

To z potrzeb naszych klientów zrodził się koncept Spaces, nowej marki na polskim rynku, który oferuje coś więcej niż tylko miejsce pracy. Wywodząca się z Holandii marka to biura prywatne w najlepszych lokalizacjach, sale konferencyjne, części coworkingowe - kluby biznesowe i przestrzenie eventowe. Wisienką na torcie jest kawiarnia na terenie biura, obsługiwana przez profesjonalnego baristę. A wszystko po to by każdy odnalazł powód, dla którego warto nas odwiedzić i zostać z nami na dłużej.

O przyszłości polskiego rynku biur mówi Rafał Gabteni, dyr. regionalny Grupy IWG w Polsce (IWG zrzesza takie firmy na polskim rynku jak Spaces czy Regus):

- Dzisiaj nikt nie ma wątpliwości, że rewolucja rewolucja na rynku nowoczesnych rozwiązań i miejsc pracy dzieje się na naszych oczach. Liczne badania, w tym te przeprowadzone przez International Workplace Group w 2018 roku, do którego należą Spaces i Regus, dowodzą, że pojęcie „biura" nie jest dziś tym samym co kiedyś.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu