Na odcinku od Legnicy do Opola postawiono i włączono w system światłowodów 16 wież sieci GSM-R. To sposób łączności oparty o rozwiązania sieci komórkowych dostosowane do potrzeb kolejnictwa. Teraz pracownicy są szkoleni z obsługi systemu na nowoczesnych terminalach, takich samych, jakie będą używać w codziennej pracy. Urządzenia pokazują wszystkie przychodzące rozmowy, pozwalają ustawiać ich kolejność w zależności od priorytetu. Pierwszeństwo zyskują automatycznie połączenia alarmowe. Dyżurni ruchu zostaną wyposażeni w terminale stacjonarne, obsługa pociągów – w mobilne, które będą dodatkowo zabezpieczone do korzystania w terenie.

Prawidłowe działanie sieci zabezpiecza Centrum Zarządzania Siecią w Warszawie. Rezerwowa centrala zlokalizowana jest w Poznaniu. Poza funkcjami głosowymi GSM-R zapewnia również transmisję danych dla potrzeb Europejskiego Systemu Kierowania Pociągiem ETCS. Jest to drugi nowoczesny systemem wdrażany na polskiej kolei, który odpowiada za zarządzanie ruchem pociągów. Dzięki systemowi, z czujników na torach, informacja o sytuacji na linii oraz dopuszczalnej prędkości będzie przekazywana bezpośrednio na pulpit maszynisty, którego pracę będzie kontrolował system. W przypadku zignorowania komunikatów i ostrzeżeń oraz niedostosowania prędkości, komputer uruchomi procedurę zatrzymania pociągu, eliminując ryzyko wypadku.

Cyfrowy system łączności już funkcjonuje w formie pilotażowej na trasie Legnica-Węgliniec-Bielawa Dolna. Podczas prób sprawdzano m.in pokrycie radiowe, poprawność oraz niezawodność sytemu, a także zachowanie lokomotywy podczas hamowania przy dużych prędkościach. - Przeprowadzone testy potwierdzają, że system działa zgodnie z przyjętymi założeniami – tłumaczy Kroc.

Nowy system łączności wprowadzany jest także na innych liniach, m.in. na linii E65 na odcinku Warszawa – Gdynia, a także na linii E20 pomiędzy Kunowicami a Terespolem.