Dzięki CPK z Warszawy do Łodzi pojedziemy szybciej

Jest umowa na przygotowanie budowy pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości. Efektem tych prac ma być szybkie połączenie między Warszawą, Centralnym Portem Komunikacyjnym a Łodzią.

Publikacja: 07.06.2021 10:00

Dzięki CPK z Warszawy do Łodzi pojedziemy szybciej

Foto: Adobe Stock

Pociągi pojadą tam z początkową prędkością 250 km/godz. Uruchomienie tego połączenia planowane jest na rok 2027, czyli wówczas, kiedy oficjalnie ma ruszyć Port Lotniczy Solidarność, który wchodzi w skład CPK.

Umową zawarła spółka CPK z konsorcjum IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Arcadis. W przygotowaniu są następne odcinki kolejowych „szprych”, które uzupełnią istniejącą sieć połączeń kolejowych.

Stan prac nad siecią kolejową związaną z CPK przedstawili w poniedziałek, 7 czerwca na konferencji prasowej na Dworcu Zachodnim w Warszawie premier Mateusz Morawiecki, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała oraz prezes spółki CPK Mikołaj Wild. To tam właśnie zacznie swój bieg linia Kolei Dużych Prędkości (KDP) prowadząca w stronę CPK, Łodzi, Poznania i Wrocławia.

– Zawarta dziś pierwsza umowa, to jedna z wielu, jakie podpiszemy w ciągu najbliższych tygodni. Dzięki inwestycjom kolejowym CPK atrakcyjność inwestycyjna Warszawy, Łodzi oraz wielu innych miast i regionów radykalnie się zwiększy. Mieszkańcy zyskają możliwość szybkiego i wygodnego dojazdu do większości miast w Polsce – mówił Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. Umowa dotyczy prac przygotowawczych dla prawie 140-kilometrowego odcinka: Warszawa-CPK-Łódź.

Dzięki tej inwestycji pasażerowie dojadą do nowego lotniska: z Warszawy w ok. 15 min, z Łodzi w ok. pół godziny, a z Warszawy do Łodzi w ok. 45 minut, czyli prawie dwa razy szybciej niż obecnie. Pociągi z pasażerami mają pojechać z prędkością do 250 km/h. Przyjęte przez spółkę CPK założenia projektowe umożliwią jej podniesienie w przyszłości nawet do 350 km/ godz.

– To historyczny moment. Wspólnie z wykonawcą przygotujemy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla pierwszej linii KDP w Polsce. Planowana linia zapewni pasażerom wygodny dojazd do Portu Solidarność i na nowo połączy Łódź i Warszawę – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK. To studium dla spółki CPK wykona konsorcjum firm: IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Arcadis. Na realizacje prac, w skład których wchodzą m.in. analizy przebiegów i specjalistyczne opracowania: techniczne, środowiskowe ?i ekonomiczne, wykonawca będzie miał ok. 10 miesięcy. W dalszej kolejności nowa trasa Warszawa-Łódź zostanie wydłużona. Dzięki temu powstanie szybkie połączenie kolejowe między Warszawą, CPK i Łodzią a Wrocławiem i Poznaniem, którego koncepcja od swojego kształtu bywa nazywane „igrekiem”.

Na Mazowszu w ramach programu kolejowego CPK powstanie łącznie ok. 344 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK, a kolejne ok. 654 km zostanie zmodernizowane przez PKP PLK. W Łódzkiem będzie wybudowanych ok. 219 km nowych linii kolejowych, a kolejnych ok. 305 km zostanie zmodernizowanych.

W skali całej Polski w trakcie prac przygotowawczych jest już ok. 743 km nowych linii kolejowych CPK. W ciągu ostatnich dni spółka wskazała wykonawców sześciu z ośmiu przetargów na STEŚ. Jednocześnie CPK oczekuje na uprawomocnienie się wyboru ofert w postępowaniach na wykonawcę prac przygotowawczych dla węzła CPK oraz projektu budowlanego dla tunelu dalekobieżnego CPK (dla pociągów jadących od strony Warszawy i CPK zacznie się w tym samym miejscu co drążony obecnie przez PKP PLK tunel aglomeracyjny i regionalny – na stacji Łódź Fabryczna).

Zakres prac i ich postępy, przyjęte harmonogramy i szczegóły przygotowywanych zadań wraz z m.in. zakładanymi czasami przejazdów i korzyściami dla pasażerów można śledzić na stronie www.kolejnapolske.pl i w mediach społecznościowych pod hasztagiem #KolejNaPolske.

W ramach inwestycji kolejowych związanych z CPK ma powstać łącznie prawie 2 tys. km. Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Pociągi pojadą tam z początkową prędkością 250 km/godz. Uruchomienie tego połączenia planowane jest na rok 2027, czyli wówczas, kiedy oficjalnie ma ruszyć Port Lotniczy Solidarność, który wchodzi w skład CPK.

Umową zawarła spółka CPK z konsorcjum IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Arcadis. W przygotowaniu są następne odcinki kolejowych „szprych”, które uzupełnią istniejącą sieć połączeń kolejowych.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów