Technologie energooszczędne już mamy, a jak wygląda chęć wdrażania tych rozwiązań przez polskie miasta?
Piotr Wroński: W dobie rozwijającej się świadomości ekologicznej i rosnących cen prądu samorządy oraz operatorzy transportu publicznego sami wymuszają na producentach stosowanie energooszczędnych rozwiązań. Najlepszym przykładem jest Warszawa, która w większości swoich przetargów umieszcza takie kryteria. Pod względem dbałości o efektywność energetyczną Warszawa jest bardzo konsekwentna. Ostatnio zarówno przetarg na 213 tramwajów, jak i 45 pojazdów metra zawierał kryterium zużycia energii.
Do nowych tramwajów Hyundai Rotem dostarczymy nowoczesne systemy rekuperacji energii serii E-recycler, które zmniejszają zużycie energii nawet o 25 proc.
Pojazdy metra produkowane przez Škodę wyposażone będą w nasze energooszczędne napędy i przetwornice pomocnicze. Nowe składy zastąpią w pełni stare, wysłużone pojazdy, które pochodzą z czasów, gdy zużycie energii nie było priorytetem.
Czy można powiedzieć, że kryteria oszczędności energii stają się standardowym zapisem w przetargach?
Paweł Choduń: Myślę, że tak. W większości projektów, w których uczestniczymy, jednym z głównym wymogów jest stosowanie energooszczędnych technologii. Coraz więcej polskich miast stawia takie wymagania. Wrocław, Poznań czy Kraków umieszczają oszczędność energii oraz ekologiczność rozwiązań w swoich priorytetach transportowych. Polskie miasta coraz częściej inwestują w niskoemisyjny lub bezemisyjny transport miejski, czyli także w autobusy elektryczne oraz infrastrukturę ich ładowania.
Jak kształtuje się sytuacja na rynku autobusów elektrycznych?
Piotr Wroński: Wiele samorządów chętnie wykorzystuje fundusze europejskie przeznaczone na przyjazny środowisku i efektywny transport, w tym bezemisyjne autobusy elektryczne. Dostrzegamy to w rosnącym zainteresowaniu naszymi rozwiązaniami. Zgodnie z obecnymi kontraktami przewidujemy, że do końca 2020 roku przekroczymy liczbę 1000 autobusów wyposażonych w nasze urządzenia.
Często kluczowym argumentem w negocjowaniu kontraktów jest fakt, że podniesienie sprawności układu napędowego o 2 proc. zwiększa zasięg autobusu elektrycznego w warunkach ruchu miejskiego o 10 proc.
Aktualnie dostarczamy systemy napędowe do 130 pojazdów produkowanych przez firmę Solaris dla Warszawy. Jest to jeden z większych europejskich przetargów na dostawę elektrobusów. Trend tych inwestycji w Polsce jest równie dynamiczny jak na Zachodzie. Dziś autobusy elektryczne posiadające nasze rozwiązania są już m.in. w Krakowie, Rzeszowie czy Jaworznie, które już za chwilę będzie pierwszym polskim miastem z całkowicie bezemisyjnym transportem publicznym.