Protest w sprawie niszczenia grobu UPA

Związek Ukraińców w Polsce protestuje w związku z kolejnym zniszczeniem i profanacją ukraińskiego grobu UPA we wsi Monasterz.

Publikacja: 21.01.2020 15:10

Protest w sprawie niszczenia grobu UPA

Foto: Fotorzepa/ Krzysztof Łokaj

Chodzi o ustanowioną w 1999 r. przez Radę Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa mogiłę członków UPA poległych 2–3 marca 1945 roku w walce z oddziałami NKWD.

Jak czytany w wydanym przez Związek Ukraińców w Polsce oświadczeniu "po raz pierwszy pomnik nagrobny zdewastowano w 2015 roku, krzyż został pomalowany w barwy biało-czerwone, w miejsce godła Ukrainy Tryzuba namalowano symbol Polski Walczącej, częściowo rozbito również tablicę nagrobną z nazwiskami pochowanych".

"Cała akcja została nagrana, nagranie upubliczniono w Internecie. Na początku stycznia 2020 roku doszło do kolejnego aktu wandalizmu – tablica zawierająca nazwiska i imiona poległych (bez wskazywania formacji, której byli członkami i jakiejkolwiek symboliki militarnej) została rozbita na kawałki i wraz z ukraińskimi tradycyjnymi ręcznikami (zawieszonymi 11 listopada 2019 r. przez polskich i ukraińskich aktywistów) zrzucone do jednego z dołów na terenie po dawnym greckokatolickim Monasterzu" - czytamy dalej.

Członkowie Zarządu Głównego Związku dodają, że w 2018 roku ambasador Ukrainy w RP Andrij Deszczycia wystąpił do władz Polski o odnowienie tego grobu. "Głos w sprawie ww. upamiętnienia zabierały również instytucje państwa ukraińskiego, m.in. Anton Drobowycz, prezes Ukraińskiego Instytutu Pamięci Narodowej. W ciągu piętnastu lat od ustanowienia grób nie został wpisany do ewidencji grobów i pomników wojennych, co w praktyce oznacza, że nie podlega ochronie państwa polskiego" - wynika z przesłanego do mediów oświadczenia.

"Negatywną opinię w sprawie wpisania do rejestru grobów i pomników wojennych ww. upamiętnienia wydała wojewoda podkarpacka powołując się na notatkę historyka IPN Rzeszów. Podobne negatywne stanowisko odnośnie odbudowy pomnika-grobu wygłosił 23 października 2019 roku podczas posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosław Sellin. Instytucje państwa odpowiedzialne za politykę pamięci, groby i mogiły wojenne stwierdziły, że nie mają zobowiązań odnośnie naprawy grobu w Monasterzu" - przypominają przedstawiciele społeczności ukraińskiej.

"Losy upamiętnienia w Monasterzu i innych miejscowościach stanowią, w naszej ocenie, przykład braku dobrej woli i mechanizmów reagowania przez instytucje Rzeczypospolitej na prowokacyjne niszczenie grobów i pomników ukraińskich na terenie RP. Tego typu prowokacje mają miejsce od 2014 roku; ich celem jest doprowadzenie do pogorszenia się relacji pomiędzy Polską a Ukrainą. Ich charakter, liczba i sposób realizacji jednoznacznie wskazują, że są one elementem wojny hybrydowej" - dodają w wydanym oświadczeniu.

Wzywają oni Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Instytut Pamięci Narodowej "do zdecydowanej reakcji na kolejną prowokację oraz wypracowanie modelu uregulowania kwestii ukraińskich grobów i pomników związanych z historią obywateli Polski narodowości ukraińskiej zlokalizowanych na terenie RP". Apelują również do Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji "do powołania zespołu, który zajmie się całością zagadnień związanych zarówno z aktami prowokacji i wandalizmu, jak i uregulowania całości kwestii funkcjonowania na terenie Polski grobów i pomników ukraińskich".

Chodzi o ustanowioną w 1999 r. przez Radę Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa mogiłę członków UPA poległych 2–3 marca 1945 roku w walce z oddziałami NKWD.

Jak czytany w wydanym przez Związek Ukraińców w Polsce oświadczeniu "po raz pierwszy pomnik nagrobny zdewastowano w 2015 roku, krzyż został pomalowany w barwy biało-czerwone, w miejsce godła Ukrainy Tryzuba namalowano symbol Polski Walczącej, częściowo rozbito również tablicę nagrobną z nazwiskami pochowanych".

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Historia
Pomogliśmy im odejść z honorem. Powstanie w getcie warszawskim
Historia
Jan Karski: nietypowy polski bohater
Historia
Yasukuni: świątynia sprawców i ofiar
Historia
„Paszporty życia”. Dyplomatyczna szansa na przetrwanie Holokaustu
Historia
Przemyt i handel, czyli jak Polacy radzili sobie z niedoborami w PRL