Na razie usługa jest dostępna od listopada tego roku jedynie w kawiarniach w Wielkiej Brytanii. Docelowo jednak Costa chce wprowadzić podobne rozwiązanie we wszystkich swoich placówkach na całym świecie.
"Clever Cup" ma zachęcić klientów do rezygnacji z jednorazowych, tekturowych kubków i kupowania kubków, które można użyć wielokrotnie. Ma to pomóc ograniczyć ilość odpadów.
Według oficjalnych statystyk tylko 1 proc. kawiarnianych kubków jednorazowych podlega recyklingowi. Są one pokryte polietylenowa powłoką, która daje im wodoodporność, ale jednocześnie utrudnia recykling.
"Zbliżeniowy kubek" ma naklejoną na denku silikonową nakładkę z chipem, za pośrednictwem którego dokonuje się płatności. Nakładkę można zdjąć, by umyć kubek.
Costa Coffee współpracuje w tej akcji z bankiem Barclays. Chipy powiązane są z aplikacją bPay, na którą można wpłacić jednorazowo do 15 funtów do kolejnych transakcji w Costa Coffe. Aplikacja musi być powiązana z konkretnym kontem bankowy, które ma przypisaną kartę Visa lub Mastercard.