fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Handel

Rośnie wartość eksportu polskiej żywności

Warzywa
Fotorzepa/ Marian Zubrzycki
Prawie 25,1 mld euro wyniosła w okresie od stycznia do września 2020 r. wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych z Polski. To wzrost o 6,7 proc. w stosunku do tego samego okresu 2019 r.

Pandemia nie szkodzi eksportowi polskiej żywności. – Po doświadczeniach ograniczeń w gospodarce oraz transporcie w czasie pierwszej fali pandemii dobrze przygotowaliśmy branżę rolno-spożywczą, zakłady produkcyjne i logistykę na drugą falę. Najnowsze dane dotyczące trzech pierwszych kwartałów tego roku potwierdzają wzrost eksportu polskiej żywności w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku o 6,7 proc. – skomentował te dane Grzegorz Puda, minister rolnictwa. – Wyniki te potwierdzają bardzo dobrą jakość polskiej żywności i jej konkurencyjność na globalnym rynku – przekonuje minister.

Głównym rynkiem zbytu dla naszej żywności jest Unia Europejska. Sprzedaż do państw UE (łącznie z Wielką Brytanią) wzrosła w okresie pierwszych trzech kwartałów tego roku o 4,4 proc. i osiągnęła wartość niemal 20,1 mld euro. W strukturze eksportu rolno-spożywczego udział państw Unii w porównaniu z trzema kwartałami 2019 r. zmniejszył się jednak z 81,9 do 80,1 proc.

Najwięcej artykułów rolno-spożywczych, tak jest od lat, trafiło na rynek niemiecki. Wartość sprzedaży, która trafiła do naszego zachodniego sąsiada, przekroczyła 6,2 mld euro i w porównaniu z tym samym okresem 2019 r. wzrosła o 10,3 proc. (z blisko 5,5 mld euro). Eksport do Niemiec stanowił przy tym blisko 25 proc. wartości całego eksportu rolno-spożywczego w pierwszych trzech kwartałach 2020.

Rośnie jednak znaczenie polskiego eksportu towarów rolno-spożywczych do państwa spoza UE. W okresie od stycznia do września tego roku wartość tego eksportu sięgnęła niemal 5 mld euro, co oznacza wzrost o około 17 proc. w stosunku do tego samego okresu zeszłego roku.

Największą dynamikę wzrostu wartości sprzedaży odnotowaliśmy w eksporcie do państw na kontynencie afrykańskim, w tym m.in. do RPA i Maroka (ponad dwukrotny wzrost) oraz do Algierii (wzrost o 86 proc.). Istotnie wzrosła też wartość eksportu do Ghany i Senegalu. Do grona liczących się odbiorców polskich towarów rolno-spożywczych dołączyła również Tanzania.

Wyraźnie zwiększyła się ponadto wymiana handlowa z państwami Bliskiego Wschodu. Tu największym odbiorcą była Arabia Saudyjska (dwukrotny wzrost). Podobny przyrost odnotowaliśmy też w eksporcie do Kuwejtu, a sprzedaż do Turcji wzrosła o 22 proc.

Na kontynencie azjatyckim największym odbiorcą artykułów rolno-spożywczych z Polski pozostają Chiny, jednak największy wzrost wartości eksportu odnotowaliśmy w przypadku sprzedaży do Singapuru (ponad dwukrotny) oraz do Wietnamu (o 18 proc.).

Cały czas utrzymuje się dodatnie saldo w wymianie handlowej produktami rolno-spożywczymi. W porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku wzrosło ono o blisko 11 proc., do niemal 8,6 mld euro.

Wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych z Polski w całym 2019 r. wyniosła 31,4 mld euro. Eksperci rynkowi szacują, że jeśli tegoroczne tempo wzrostu tego eksportu się utrzyma, do końca roku jego wartość przekroczy rekordowe 33 mld euro.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA