Rusza rajd Świętego Mikołaja, w sklepach już pierwsze oferty

Polacy na święta wydają ponad 20 mld zł, zatem sieci dobrze się na ten okres przygotowują. Efekty już widać na półkach.

Publikacja: 25.10.2018 21:00

Rusza rajd Świętego Mikołaja, w sklepach już pierwsze oferty

Foto: Bloomberg

Okres związany ze świętami Bożego Narodzenia to w handlu zdecydowanie najważniejszy czas w roku. Są sektory, dla których stanowi on o sukcesie rocznej sprzedaży, sam grudzień może bowiem generować obroty na poziomie kwartału.

Z punktu widzenia rocznych obrotów okres świąteczny jest kluczowy na rynku jubilerskim, kosmetycznym czy księgarskim, a także dla producentów zabawek i innych produktów dla dzieci.

Choć jest dopiero koniec października, to w sklepach pierwsze okolicznościowe oferty zaczynają się już pojawiać, jednak na dobre handel świąteczny rusza za tydzień.

W sieci Lidl pierwsze oferty pojawiły się już na początku października, były to głównie słodycze. – W nadchodzących tygodniach będziemy systematycznie rozszerzać ofertę świątecznych produktów – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska.

Detaliści tłumaczą tak wczesne wprowadzanie produktów świątecznych ukłonem w stronę konsumentów, którzy mogą rozłożyć poważne przecież wydatki świąteczne na dłuższy okres. Z ubiegłorocznego badania Deloitte wynikało, że statystyczna rodzina wydaje na ten cel już niemal 900 zł i z roku na rok poziom wydatków systematycznie rośnie.

– Tradycyjnie, w sieciach handlowych jako pierwsze z oferty świątecznej pojawiają się te produkty, nad których zakupem jako klienci najdłużej się zastanawiamy – mówi Michał Sikora, kierownik ds. komunikacji Tesco Polska. – Stąd często już w listopadzie sklepy eksponują zabawki, pomysły na prezenty, zestawy kosmetyków czy słodyczy. Tak też będzie w tym roku w naszych sklepach – dodaje.

Inni detaliści wolą szczegóły oferty trzymać w tajemnicy do ostatniej chwili. – Oferta świąteczna zajmuje szczególne miejsce w asortymencie sieci Biedronka. Najczęściej jest ona prezentowana w kilku odsłonach już od listopada. Obecnie jest jednak za wcześnie na podawanie szczegółowych informacji – ucina biuro prasowe Jeronimo Martins Polska.

Już 2 listopada w miejsce zniczy w coraz większej liczbie sklepów zaczną się pojawiać świąteczne ozdoby i pierwsze promocje. Na Zachodzie takie podejście nie jest niczym nowym. W USA w wielkich sklepach w rodzaju Wal-Mart czy Sears ozdoby świąteczne można znaleźć na półkach nawet... latem. – Jak ktoś nie chce, to przecież nie musi ich kupować, nikt nie ma z tym problemu – tłumaczył menedżer jednego ze sklepów Wal-Mart.

W Stanach Zjednoczonych za tradycyjny start sezonu zazwyczaj uważa się tzw. czarny piątek, czyli pierwszy dzień po Świecie Dziękczynienia, który w tym roku przypada 22 listopada. Następnego dnia w amerykańskich sklepach czekają największe promocje.

Na zmianę zachowań zakupowych konsumentów na całym świecie ogromny wpływ mają sklepy internetowe. W Polsce już ponad 50 proc. ankietowanych przyznaje się do kupowania prezentów online, a taka forma zazwyczaj wymusza wcześniejsze planowanie.

Wszyscy mają w pamięci spektakularne wpadki dużych e-sklepów, które z powodu nawarstwienia zamówień nie były w stanie wszystkich zrealizować przed świętami, co spowodowało oczywiste wzburzenie klientów. Dlatego – jak wynika z badań Deloitte – wielu kupujących rozpoczyna poszukiwanie, zwłaszcza prezentów dla najbliższych, już we wrześniu i w październiku – tak robi już ok. 17 proc. ankietowanych. W listopadzie robi to co piąty ankietowany, a najpopularniejszych okresem jest pierwsza połowa grudnia – wówczas zakupy prezentów chce mieć za sobą już 33 proc. badanych. Ta grupa, podobnie jak kupujący prezenty w listopadzie i jeszcze wcześniej, rośnie w ostatnich latach. Można się zatem spodziewać, że w tegorocznych wynikach ten trend zostanie również utrzymany. Udział wydatków internetowych na pewno wzrośnie.

Okres związany ze świętami Bożego Narodzenia to w handlu zdecydowanie najważniejszy czas w roku. Są sektory, dla których stanowi on o sukcesie rocznej sprzedaży, sam grudzień może bowiem generować obroty na poziomie kwartału.

Z punktu widzenia rocznych obrotów okres świąteczny jest kluczowy na rynku jubilerskim, kosmetycznym czy księgarskim, a także dla producentów zabawek i innych produktów dla dzieci.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie