Reklama

Krótka radość z zatrzymania podatku obrotowego

Jeśli resort finansów nie przygotuje nowelizacji ustawy z 2018 r., to danina i tak zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2020 r. Decyzję ma podjąć rząd.

Publikacja: 08.08.2019 21:00

Krótka radość z zatrzymania podatku obrotowego

Foto: Adobe Stock

Od uchwalenia ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej w 2016 r. i zablokowaniu jego pobierania przez Komisję Europejską, Ministerstwo Finansów co roku przygotowywało nowelizację, zgodnie z którą pobieranie podatku przesuwano. Wersja z końca 2018 r. zakłada, że ustawa zaczyna obowiązywać od stycznia 2020 r., a nadal nie wiadomo, czy będzie ponownie nowelizowana.

– Kwestie dotyczące dalszych rozwiązań odnośnie do podatku od sprzedaży detalicznej są przedmiotem prac rządu. Wspomniany podatek do końca roku jest zawieszony – wyjaśnia biuro prasowe Ministerstwa Finansów.

W lipcu pojawił się również projekt nowelizacji zakładający przyspieszenie pobierania podatku od sprzedaży detalicznej na wrzesień 2019 r., ale skończyło się na zapowiedziach i nie ma już możliwości jej wejścia. Nowelizacja w ostatniej chwili spadała z harmonogramu posiedzeń rządu, a w gorącym okresie kampanii przedwyborczej temat ten niekoniecznie może zostać potraktowany jako priorytetowy.

Dodatkowo nowelizacja zakładała, że w razie gdyby Komisja Europejska odwołała się od niekorzystnego dla niej wyroku stwierdzającego, iż Polska jednak miała prawo na wprowadzenie takiego rozwiązania, to pobieranie podatku i tak byłoby zawieszone, choć firmy miały składać do urzędów skarbowych deklaracje o jego wysokości. Pod koniec lipca Komisja Europejska podała, że złożyła do Trybunału odwołanie od wcześniejszego wyroku sądu uznającego, że Polska mogła wprowadzić taką daninę. Na mocy nowelizacji oznaczałoby to rezygnację z pobierania opłaty, jednak obowiązująca ustawa takiego punktu nie zawiera.

Zdaniem Komisji Europejskiej progresywna skala i konstrukcja podatku sugerują, że to pomoc publiczna, bo wspierana jest w ten sposób grupa firm zwolnionych z daniny. Pułap, powyżej którego firma zaczyna płacić podatek obrotowy to 17 mln zł miesięcznie, zatem danina obejmie wciąż sporą grupę przedsiębiorstw handlowych, jednak większość będzie z niej zwolniona. Premiuje to także sieci franczyzowe, bo w ich ramach działa wiele spółek, a każda będzie się rozliczała oddzielnie. Dopiero powyżej 17 mln zł i do poziomu 170 mln zł przychodów ze sprzedaży detalicznej miesięcznie stawka wynosić ma 0,8 proc. Powyżej tego poziomu sprzedaży rośnie do 1,4 proc. Termin zapłaty to 25 dzień następnego miesiąca.

Reklama
Reklama

– Liczymy na to, że rząd poczeka na ostateczne rozstrzygniecie prawne i do tego czasu podatek nie będzie od firm pobierany. W sytuacji, gdyby Trybunał uznał jego bezzasadność, Skarb Państwa będzie musiał pobrane środki zwracać – mówi Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Z niedawnego opracowania Instytutu Jagiellońskiego wynika, że nowy podatek może spowodować też inne skutki niż tylko potencjalny wzrost cen. Jego efektem może być również spadek bądź ograniczenie dynamiki zatrudnienia w branży handlowej oraz spadek wpływów z innych podatków.

– Wzrosną ceny głównie tam, gdzie dużym sieciom przestanie się opłacać funkcjonowanie, tj. w małych miejscowościach i na terenach wiejskich. Biorąc pod uwagę, że podstawą sprzedaży jest tam żywność, to ta kategoria dóbr może sporo podrożeć w mniejszych ośrodkach miejskich i na wsi, gdzie konkurencja ostatecznie będzie znacznie ograniczona – piszą autorzy raportu.

Dla handlowców podatek będzie wyzwaniem, a dodatkowo start jego pobierania zbiegnie się z obowiązywaniem już pełnego zakazu handlu w niedzielę. Trzeba wziąć pod uwagę także coraz wyższą inflację oraz ogromną konkurencję na rynku.

W Polsce o klienta walczy się głównie na ceny, ponad 30 proc. sprzedaży produktów FMCG odbywa się w ramach najróżniejszych akcji promocyjnych, które są zarówno dla detalistów, jak i producentów sporym wyzwaniem. Wprowadzane zmiany, jak choćby podatek, tylko spowodują nasilenie walki konkurencyjnej.

Handel
Prada reaguje na krytykę. Limitowana kolekcja Kolhapuri powstanie w Indiach
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Handel
Wielka zmiana dla browarów. Zatrzymają swoje systemy kaucyjne
Handel
Kandydat do przejęcia sklepów Carrefoura? Przynosi ogromne straty
Handel
Polacy zaciskają pasa przed Świętami. Te produkty znikną z koszyków jako pierwsze
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Handel
Rynek luksusowy globalnie traci, ale w Polsce jest wyjątkowo dobrze
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama