Kibice nie zawiedli w sklepach RTV

Po miesiącach spadków sprzedaż telewizorów zaczęła rosnąć. Nieznacznie, ale to jedna z kluczowych kategorii rynku, więc każdy pozytywny wynik wpływa mocno na branżę.

Aktualizacja: 19.07.2018 13:30 Publikacja: 18.07.2018 21:10

Kibice nie zawiedli w sklepach RTV

Foto: Adobe Stock

– W okresie okołomundialowym obserwowaliśmy zwiększony popyt w segmencie telewizorów. Rynek urósł o ok. 50 proc. wartościowo, licząc rok do roku. Entuzjazm konsumentów co prawda nieco opadł po tym, jak z rozgrywek odpadła reprezentacja Polski, ale i tak poziom sprzedaży był zdecydowanie wyższy niż w analogicznym okresie 2017 r. – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert. – Najlepiej sprzedawały się telewizory o przekątnej ekranu 55 cali. Wzrosty zanotowaliśmy również w sprzedaży większych: telewizory 65-calowe i 75-calowe wspólnie z 55-calowymi wartościowo stanowią już ponad połowę rynku – dodaje.

Sport pomaga

Polacy na telewizory wydają rocznie ok. 6 mld zł, zatem wyniki tej kategorii są bardzo ważne dla sprzedawców elektroniki. W tym roku do końca maja sprzedaż telewizorów była według danych Gfk wyższa o 1,4 proc. w stosunku do tego okresu rok wcześniej.

Czerwiec przyniósł zdecydowanie lepsze wyniki, które będzie widać dopiero w kolejnych raportach. Jednak duże wydarzenia sportowe to zawsze doskonały moment dla sprzedawców odbiorników. Ostatnie rekordy rynek bił w 2016 r. przy okazji Euro. – Mieliśmy wówczas falę pozytywnych emocji wokół występu polskiej reprezentacji. Słyszeliśmy wtedy oficjalne głosy od pewnego producenta, że Polska wyprzedziła w sprzedaży czołowej linii topowych telewizorów m.in. Francję – mówi Tomasz Siedlecki, dyrektor marketingu sieci RTV Euro AGD. Ta firma także potwierdza tegoroczne wzrosty, choć zwraca uwagę, że to nie tylko efekt mundialu, ale i organizowanych promocji.

– Gros sprzedaży to wymiana modeli na najnowsze i nowoczesne, triumfy m.in. świeci OLED, technologia która bardzo potaniała – mówi Tomasz Siedlecki. – Bardzo dobra jakość obrazu, wysokie rozdzielczości i dostępność kontentu 4K powoduje, że klienci wymieniają odbiorniki na takie, które umożliwiają odbiór 4K. Poza tym przyzwyczaili się do tego, że właśnie dzięki wysokiej jakości telewizor może być znacznie większy – dodaje.

4K już standardem

Pozytywne trendy potwierdzają producenci. – O ile wolumenowo rynek minimalnie się kurczy, to wartościowo cały czas rośnie. Taka zmiana jest spowodowana kilkoma czynnikami, między innymi zwiększającą się popularnością większych przekątnych ekranu – mówi Grzegorz Irodenko, szef marketingu kategorii telewizorów z polskiego oddziału Sony. – Jeszcze do niedawna 32-calowy telewizor był najpopularniejszym rozmiarem w polskich domach, a obecnie to przekątna 55 cali stanowi przeważającą część sprzedawanych telewizorów. Znaczące wzrosty odnotowujemy również w kategorii 65 cali i powyżej, która jest najdroższą kategorią – dodaje.

Polacy od kilku lat systematycznie kupują coraz większe telewizory i nie inaczej wygląda to w tym roku.

– Pod koniec kwietnia i w maju zaobserwowaliśmy wzrost zainteresowania mniejszymi telewizorami FullHD, co jest zjawiskiem powtarzalnym od kilku lat i związanym z okresem komunijnym – mówi Maciej Konieczny, dyrektor dywizji Visual Display, Samsung Electronics Polska. – Od połowy maja wróciło zainteresowanie ekranami o przekątnej 49 cali i większymi. Już od ubiegłego roku w Polsce sprzedaje się więcej telewizorów UHD (4K) niż Full HD. Obecnie telewizory UHD stanowią praktycznie 100 proc. naszej sprzedaży. Są wśród nich modele QLED z technologią kropki kwantowej oraz telewizory Premium UHD – dodaje Konieczny.

Jak tłumaczy, powodów jest kilka: choćby dostęp do coraz większej liczby filmów i gier, które wykorzystują fantastyczną jakość obrazu w wysokiej rozdzielczości. – Takie filmy czy koncerty znajdziemy na płytach Blu Ray UHD, ale też w serwisach VOD, takich jak Netflix czy HBO Go, ale także na YouTubie. Pierwsze stacje telewizyjne, także w Polsce, uruchomiły transmisje w UHD (4K) – mówi Maciej Konieczny.

Na ten ostatni aspekt zwracają też uwagę sprzedawcy. – Wybieramy telewizory nieco bardziej zaawansowane technologicznie. Sprzyja temu oferta kanałów TVP 4K i Canal+ 4K, które umożliwiają wykorzystanie pełnego potencjału drzemiącego w technologii 4K/UHD. Segment ten jest niezwykle perspektywiczny – mówi Michał Mystkowski. – Czerwiec 2018 r. był również rekordowy pod względem sprzedaży nowej technologii TV OLED. Producenci zadbali o ciekawą ofertę na rozmiary 55 cali i 65 cali, atrakcyjne ceny napędzały popyt na tę kategorię telewizorów – dodaje.

Marcin Rosati | Prezes MediaMarkt Saturn Polska

Każde duże międzynarodowe wydarzenie sportowe przekłada się na wzrost popytu na telewizory. Większe zainteresowanie tym asortymentem obserwowaliśmy już przed rozpoczęciem tegorocznych mistrzostw świata w piłce nożnej. Tendencja ta utrzymuje się nadal. Klienci najczęściej wymieniają telewizor na większy i bardziej zaawansowany technologicznie, mający innowacyjne funkcje. Najczęściej wybierane są telewizory o przekątnej ekranu 55 cali, ale coraz popularniejsze są 65-calowe i większe. Wśród nowoczesnych technologii, stosowanych w najnowszych modelach telewizorów, normą stała się wysoka rozdzielczość Ultra HD 4k, która wypiera rozdzielczość Full HD.

– W okresie okołomundialowym obserwowaliśmy zwiększony popyt w segmencie telewizorów. Rynek urósł o ok. 50 proc. wartościowo, licząc rok do roku. Entuzjazm konsumentów co prawda nieco opadł po tym, jak z rozgrywek odpadła reprezentacja Polski, ale i tak poziom sprzedaży był zdecydowanie wyższy niż w analogicznym okresie 2017 r. – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert. – Najlepiej sprzedawały się telewizory o przekątnej ekranu 55 cali. Wzrosty zanotowaliśmy również w sprzedaży większych: telewizory 65-calowe i 75-calowe wspólnie z 55-calowymi wartościowo stanowią już ponad połowę rynku – dodaje.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu