Z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej oraz sklepu Frisco.pl wynika, że najczęściej online kupujemy napoje, pieczywo, owoce i warzywa.

- Ta kategoria zakupów w sieci jest stosunkowa młoda jeśli chodzi o zwyczaje zakupowe polskich konsumentów, ale 20 proc. tempo rozwoju e-grocery w Polsce wskazuje, że to perspektywiczna gałąź e-handlu. Biorąc pod uwagę, że 1 / 3 kupujących żywność w sieci, robi to w niedziele - zakaz handlu w 2 niedziele w miesiącu, który wejdzie w życie w marcu i nie obejmie e-commerce - z dużym prawdopodobieństwem przyczyni się do wzrostu realizacji zakupów online w każdej kategorii, w tym FMCG - mówi Patrycja Sass - Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

Potencjał rozwoju internetowego handlu żywnością jest ogromny – szacuje się, że penetracja tej kategorii w Polsce to obecnie ok. 0,7 proc. rynku FMCG, a według danych Euromonitor International średnie tempo wzrostu e-grocery wynosi 15-20 proc. rdr. - Rozwój Frisco.pl wskazuje na to, że e-zakupy spożywcze cieszą się coraz większym zainteresowaniem. W ciągu ostatnich dwóch lat baza klientów Frisco.pl wzrosła o ponad 70 proc., odnotowaliśmy również 100 proc. wzrost sprzedaży. Zostaliśmy też liderem warszawskiego rynku zakupów spożywczych online, który odpowiada za ok. 40% całego polskiego rynku e-grocery. Wierzymy więc, że ma on przed sobą szanse na dynamiczny rozwój – jak wskazują wyniki raportu, już 16 proc. Polaków deklaruje kupowanie produktów spożywczych online – mówi Katarzyna Kazior, prezes Frisco.pl.

Najczęściej wskazywaną motywacją spożywczych e-zakupów jest, jak się okazuje, nie najniższa cena, ale duży wybór asortymentu, na który wskazało aż 47 proc. kupujących żywność w sieci. Najczęściej wybieramy napoje (34 proc.), alkohol (26 proc.) oraz ex aequo pieczywo, a także warzywa i owoce (25 proc.). Dużą popularnością cieszą się także produkty ekologiczne, a konsumenci zwracają uwagę również na to, że w sieci łatwiej o dostępność różnych specjalistycznych towarów, nie tylko ekologicznych, ale i dietetycznych lub związanych z określonym rodzajem kuchni.

Zakupy spożywcze w Internecie to według badanych wygoda związana z możliwością kupowania „z kanapy", korzystania z gotowych list zakupowych, oszczędnością czasu i brakiem konieczności dźwigania, bądź co bądź, ważących zwykle sporo produktów żywnościowych. 23 proc. wskazuje, że kupując żywność w sieci zyskuje więcej czasu dla bliskich. Ponadto dzięki tej formie zakupów 1?4 kupujących deklaruje, że mniej denerwuje się swoimi obowiązkami zakupowymi.