Jeszcze jeden wielki debiut na giełdzie w Honkongu

4 mld dolarów ma być warta oferta publiczna chińskiej firmy Meituan-Dianping, która jest platformą internetową do zamawiania usług – poinformował Reuters, powołując się na anonimowe źródła.

Publikacja: 25.06.2018 14:02

Jeszcze jeden wielki debiut na giełdzie w Honkongu

Foto: Bloomberg

Oferta spółki określanej jako „chiński Amazon usług” byłaby drugą tegoroczną na azjatyckim rynku, jeśli chodzi o wielkość – po producencie smartfonów Xiaomi, który chce zebrać w ramach IPO 6,1 mld dolarów.

Spółka podaje, że działa w prawie 3 tys. miast w Chinach, ma 320 mln aktywnych użytkowników i współpracuje z ponad 400 tys. lokalnych firm. Za pośrednictwem jej strony internetowej i aplikacji klienci mogą rezerwować miejsca w restauracji, zamówić lunch, kupować bilety do kina, kupić wyjazd wakacyjny albo wynająć samochód.

W ubiegłym roku firma zanotowała jednak stratę netto w wysokości 2,8 mld juanów (430 mln dolarów), która była o prawie o połowę mniejsza niż w 2016 r.

Firma z centralą w Pekinie została tez w zeszłym roku wyceniona na około 30 mld dolarów, kiedy zebrała 4 mld dolarów od inwestorów, między innymi od chińskiego giganta informatycznego, koncernu Tencent.

Według Reutersa teraz jej celem jest wycena na poziomie 60 mld dolarów w ramach IPO. Zdaniem ekspertów spółka może mieć problem z osiągnięciem takiej wyceny, ponieważ wciąż traci pieniądze i opiera się na modelu biznesowym, który wymaga inwestycji, aby pobudzić wzrost przychodów.

Oficjalnie właściciele Meituan na razie nie podają szczegółów i nie komentują swoich planów związanych z wejściem na hongkońską giełdę. Firma została założona w 2010 r. przez przedsiębiorcę Wang Xinga i na początku była porównywana z amerykańską platformą rabatową Groupon. W 2015 r. połączyła się ze spółką z Dianping, podobną do amerykańskiego serwisu Yelp, który umożliwia klientom ocenianie i publikowanie opinii o firmach.

Obecnie jej największym udziałowcami są: założyciel Wang Xing (posiada 11,4 proc.),  Tencent (20,1 proc.) i Sequoia Capital (11,4 proc.).

W dokumentach giełdowych spółka podała, że wykorzysta pieniądze z IPO na ulepszenie swojej technologii, opracowanie nowych produktów i usług oraz na akwizycje. W kwietniu przejęła za równowartość 2,7 mld dolarów chińską firmę Mobike, zajmującą się wypożyczaniem rowerów.

Oferta spółki określanej jako „chiński Amazon usług” byłaby drugą tegoroczną na azjatyckim rynku, jeśli chodzi o wielkość – po producencie smartfonów Xiaomi, który chce zebrać w ramach IPO 6,1 mld dolarów.

Spółka podaje, że działa w prawie 3 tys. miast w Chinach, ma 320 mln aktywnych użytkowników i współpracuje z ponad 400 tys. lokalnych firm. Za pośrednictwem jej strony internetowej i aplikacji klienci mogą rezerwować miejsca w restauracji, zamówić lunch, kupować bilety do kina, kupić wyjazd wakacyjny albo wynająć samochód.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Giełda
Krótkotrwałe nerwy na giełdach. Dino najmocniejsze w WIG20
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Giełda
Izraelski atak odwetowy zamieszał na rynkach
Giełda
Więcej niespodzianek w wynikach giełdowych firm
Giełda
Wiemy, które firmy audytorskie rozdają karty na giełdzie
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Giełda
Świetny kwartał funduszy inwestycyjnych