Reklama

Unijne rozliczanie po kompromisie

Większość postępowań kończy się orzeczeniem o zwrocie wspracia z UE – mówi Krzysztof Jan Brysiewicz, radca prawny.

Publikacja: 26.01.2021 07:21

Unijne rozliczanie po kompromisie

Foto: AdobeStock

Kompromis budżetowy i prace nad nową procedurą dotyczącą dyscypliny finansowej w zakresie unijnych pieniędzy zwróciły uwagę na problem rozliczenia się z pieniędzy otrzymanych z Unii Europejskiej. Nierzadko sprawy o zwrot wsparcia unijnego są w sądzie. Jak wygląda procedura odzyskiwania unijnych pieniędzy?

Ogólny obowiązek odzyskiwania nieprawidłowo wydanych środków unijnych spoczywa zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 na państwie członkowskim. Postępowania w przedmiocie zwrotu środków prowadzą instytucje, które udzieliły wsparcia, czyli jeżeli umowę o dofinansowanie podpisał PARP, to PARP powinien odzyskać nieprawidłowo wydatkowane środki. Jest to postępowanie administracyjne, w którym instytucja, która udzieliła wsparcia, wydaje decyzję administracyjną, od której przysługuje odwołanie. Sprawa może następnie trafić do sądu administracyjnego.

Czytaj także: Pieniądze na tworzenie warunków do rozwoju nowych firm

Kto jeszcze zajmuje się tymi sprawami kto je wytacza?

W wykrywanie i korygowanie nieprawidłowości, które są podstawą postępowań zwrotowych, jest zaangażowanych więcej instytucji, które mogą kontrolować projekty. Na poziomie krajowym są to przede wszystkim Instytucja Audytowa – Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej, Instytucja Certyfikująca, do której obowiązków należy zatwierdzanie wydatków, NIK, wreszcie prokuratura, a także CBA i wyspecjalizowane jednostki policji do zwalczania przestępczości gospodarczej. Niektóre nieprawidłowości mogą bowiem okazać się nadużyciami finansowymi penalizowanymi w kodeksie karnym jako wyłudzenie dotacji (art. 297 k.k.).

Reklama
Reklama

A Bruksela?

Projekty unijne mogą być także kontrolowane bezpośrednio przez samą Komisję Europejską, Europejski Trybunał Obrachunkowy czy OLAF, czyli Europejski Urząd do Zwalczania Nadużyć Finansowych.

Jaką formę przybiera wyrok w razie stwierdzenia nieprawidłowości?

W zdecydowanej większości postępowania o rozliczanie dotacji to postępowania administracyjne, w których wydawane są decyzje zwrotowe, które podlegają egzekucji na podobnych zasadach jak decyzje podatkowe. Obok postępowań zwrotowych możliwe są postępowania prowadzone przed sądami cywilnymi, co wynika z faktu, że umowa o dofinansowanie jest umową cywilną.

Spory dotyczące dotacji mogą być inicjowane przez samych beneficjentów jako powództwa o zapłatę należnej dotacji albo przez instytucje, które obok możliwości wszczęcia postępowań administracyjnych mogą korzystać z ustanowionych przez beneficjentów zabezpieczeń jak weksle, poręczenia, hipoteki czy gwarancje. Bywa też, że ta sama sprawa rozpatrywana jest przez sąd cywilny i administracyjny, np. kiedy instytucja obok postępowania zwrotowego jednocześnie rozwiązuje umowę o dofinansowanie, a beneficjent ją pozywa o kolejne płatności.

I kto wygrywa?

Reklama
Reklama

Większość postępowań administracyjnych kończy się decyzjami orzekającymi zwrot środków od beneficjentów. Jeżeli chodzi o sprawy cywilne z powództwa beneficjentów lub przeciwko nim, to bilans jest zdecydowanie bardziej wyrównany. Sądy cywilne zwracają uwagę na dużą złożoność unijnych projektów i nawet w przypadku nieprawidłowości wydają wyroki na korzyść beneficjentów, powołując się na ich słabszą pozycję, niedoinformowanie, brak współdziałania ze strony instytucji. Biorą pod uwagę zasady współżycia społecznego, szczególnie w przypadku, kiedy beneficjenci ukończyli znaczną część projektów, a postanowienia umowy o dofinansowanie lub dokumentacji przygotowanej przez instytucję były niejednoznaczne. Surowość przepisów unijnych o zwrocie środków łagodzą także zasady prawa unijnego, takie jak zasada proporcjonalności, legalizmu, ochrony uzasadnionych oczekiwań.

Czy dla ochrony pieniędzy publicznych jest jakiś wspólny wyspecjalizowany pełnomocnik w Polsce?

Nie ma jednego pełnomocnika do odzyskiwania nieprawidłowo wydanych środków. W przypadku administracyjnych postępowań zwrotowych każda z instytucji prowadzi postępowania samodzielnie, z reguły swoimi siłami. W przypadku postępowań przed sądami powszechnymi w niektórych postępowaniach w imieniu Skarbu Państwa czy państwowych osób prawnych występuje Prokuratoria Generalna RP, natomiast np. urzędy marszałkowskie prowadzą je siłami własnymi względnie zewnętrznych kancelarii.

Czy znajomość prawa unijnego, jeśli jest w tych sprawach potrzebna, jest wystarczająca?

Nie, projekty unijne są bardzo złożone, ich prawidłowa realizacja wymaga od przedsiębiorcy bardzo gruntownego przygotowania. W zależności od rodzaju projektów czy jest chodzi o innowacyjne, badawcze, miękkie, infrastrukturalne, wymagane jest inne podejście. Prawidłowa realizacja projektów wymaga dobrej znajomości prawa unijnego, ale także prawa cywilnego, finansów i zamówień publicznych, administracyjnego czy prawa autorskiego, a często także innych dziedzin.

Krzysztof Jan Brysiewicz specjalizuje się w sprawach rozliczania funduszy europejskich

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama